معرفی کتاب

کتاب چرا ملت ها شکست می خورند

کتاب چرا ملت ها شکست می خورند

کتاب چرا ملت ها شکست می خورند ، ریشه‌های قدرت، شکوفایی و فقر، اثر دارون عاجم اوغلو و جیمز رابینسون از آن کتاب‌هایی است که ستایش و تحسین دانشمندان حوزه‌ی اقتصاد را برانگیخته است. این کتاب قرن بیستمی با ارائه‌ی مدل های اقتصادی سعی می‌کند ملت‌های گوناگون را با هم مقایسه کند. اگر به دانستن بهترین راهکار برای برون‌رفت از مخمصه‌ها و رکود اقتصادی البته با زبانی ساده و به‌دور از پیچیدگی علاقه‌مند هستید، با ما همراه باشید.

درباره‌‌‌ی کتاب چرا ملت ها شکست می خورند

نقش اثرگذار اقتصاد و سیاست در زندگی مردم جوامع گوناگون انکارناپذیر است؛ این موضوع در طول تاریخ، اندیشمندان حوزه‌های مختلف را به ارائه‌ی راهکار و پیشنهادهای مختلف برای بهبود وضعیت اقتصادی، وادار کرده است.

کتاب چرا ملت ها شکست می خورند نتیجه‌ی تلاش دو اقتصاددان آمریکایی و استاد دانشگاه‌های ام‌آی‌تی و هاروارد است. این کتاب پیشرفت اقتصادی را در گرو فعالیت مؤسسات سیاسی و اقتصادی‌ای که از دل مردم برخاسته‌اند می‌داند و مردم را به شرکت در این‌گونه کارها تشویق می‌کند.

این نویسندگان به‌خوبی شرح می‌دهند که مشارکت قشری خاص در امور تجاری و سیاسی، باعث منفعت‌طلبی گروهی محدود می‌شود و درنتیجه، به‌ضرر منافع اکثریت جامعه خواهد بود. کتاب در ۱۵ فصل به بررسی تاریخی و اجتماعی ملل مختلف و رفتار اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آنها می‌پردازد و دلایل رشد یا افت اقتصادی آنها را با ارائه‌ی مثال‌ و شواهد بررسی می‌کند.

کتاب چرا ملت ها شکست می خورند؟

نویسندگان کتاب به شما می‌گویند هرچند بحران در یک جامعه، ناگهانی و طی مدت کوتاهی به‌وقوع می‌پیوندند، اما نتیجه‌ی یک یا مجموعه‌ای از اقدامات اشتباه در طولانی‌مدت است که آشکار می‌شود. البته در این برهه تنها یک عامل برای برون‌رفت از وضعیت مؤثر است و آن چیزی نیست جز آگاهی و دانش مردم نسبت به حقوق خود.

با مطالعه‌ی این کتاب متوجه می‌شویم انحصارگرایی و در رأس قرارگرفتن نخبگان یا افراد بدون دانش و تجربه‌ی کافی در امور مختلف سیاسی و اقتصادی، زمینه‌ی به‌ قهقرا کشاندن یک جامعه را مهیا می‌کند؛ پایه‌های چنین جامعه‌ای چنان سست خواهد شد که با کوچک‌ترین ضربه، دست‌خوش اتفاقات جبران‌ناپذیری چون جنگ داخلی، رکود و افت شدید اقتصادی می‌شود.

بنابراین حرکت از انحصارگرایی به کثرت‌گرایی توصیه‌ی اکید نویسندگان است که البته مدت‌زمانی طولانی برای بنیان نهادن و تغییر به این رویه نیاز است. در این راه سیاستمداران برای رسیدن به توسعه باید بین حفظ کارایی یا حفظ حکومت گروهی خاص، یکی را انتخاب کنند و نحوه‌ی ارتباط دولت و ملت هم سرنوشت توسعه را مشخص خواهد کرد.

درباره دارون عجم او غلو:

دارون عجم اوغلو در 3سپتامبر سال 1967در ارمنستان (ترکیه) چشم به جهان گشود.وی اکنون به‌عنوان یکی از اقتصاددانان بزرگ ایالات‌متحده آمریکا به شمار می‌رود. دارون تحصیلات مقدماتی خود را در مدرسه اقتصاد لندن گذراند و تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه یورک و پی اچ‌دی خود را از مدرسه اقتصاد لندن دریافت کرد. دارون در یک خانواده کاملا تحصیل‌کرده پرورش یافت. پدر او (کورک) یک وکیل و مدرس دانشگاه و مادرش (ایرما) مدیر و معلم مدرسه‌ای در ارمنستان بوده است.

جوایزی که دارون دریافت کرده است:
(۱) مدال جان بیتز کلارک در سال 2005
(۲) جایزه پلاین نمرز درسال 2012
(۳) جایزه جان فن نویمان در سال 2007
(۴) جایزه فرهنگ و هنرهای ریاست جمهوری ترکیه در سال 2013

درباره جیمز ای.رابینسون:

جیمز آلن رابینسون در سال 1960 در بریتانیا به دنیا آمد. رابینسون تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه ووریک وییل به پایان رساند و در سال 2004 استاد دانشگاه هاروارد شد. وی همچنین در سال 2015 در دانشگاه کالیفرنیا و برکلی استاد دانشگاه بوده است.
جیمز نیز مانند دارون ازجمله اقتصاددانان مشهور ایالات‌متحده آمریکا به شمار می‌رود.

آیا این کتاب برای شماست؟

اگر از خوانندگان و علاقه‌مندان به مباحث مرتبط با حوزه‌ی علوم‌سیاسی، اقتصادی، روابط بین‌الملل و .. هستید یا در این رشته‌های دانشگاهی تحصیل می‌کنید، خواندن این اثر را به شما پیشنهاد می‌کنیم. همچنین اگر به فعالیت در این حوزه‌ها مشتاقید، برای افزایش سطح سواد و گسترش دامنه‌ی نگرش‌تان، زمانی را به مطالعه‌ی این کتاب اختصاص بدهید. مطمئن باشید، لذت خواهید برد.

در حاشیه کتاب چرا ملت ها شکست می خورند؟

این کتاب طرفداران بسیاری دارد و برخی صاحب‌نظران آن را در رده‌ی کتاب‌های تأثیرگذار و البته مشهور قرن بیستم می‌دانند، اما برخی منتقدان نیز ایراداتی به آن وارد کرده‌اند. برای مثال بیل گیتس که حرف‌های بسیاری در زمینه‌ی اقتصادی برای گفتن دارد، کتاب را در عین سادگی، مبهم می‌داند و می‌گوید کتاب از تعریف کامل برخی اصطلاحات سر باز زده و مقایسه‌ی برخی کشورها را با یکدیگر درواقع قیاس مع‌الفارغ است.گیتس بعضی از تحلیل‌های ارائه‌شده را هم ساده‌سازی موضوع قلمداد می‌کند.

هرچند در این میان، هستند کسانی که نقدهای بیل گیتس را به‌دلیل نابغه بودن و نه اقتصاددان بودن، وارد نمی‌دانند و به پشتوانه‌ی علمی نویسندگان اکتفا می‌کنند. بالاخره نباید فراموش کرد که در کنار انتقادات، شش اقتصاددان برنده‌ی جایزه نوبل (کنت. جی. ارو – نوبل ۱۹۷۲، رابرت سولو – نوبل ۱۹۸۷، بکر – نوبل ۱۹۹۲، میشل اسپنس و جورج آکرلوف – برندگان نوبل ۲۰۰۱، و پیتر دیاموند – نوبل سال ۲۰۱۰) و شماری از اندیشمندان این کتاب را تحسین کرده‌اند.

شما می‌توانید همین حالا کتاب چرا ملت ها شکست می خورند را از اینجا تهیه کنید


در یادداشت پشت جلد کتاب آمده است:

کتاب چرا ملت ها شکست می خورند؟ با نگارشی درخشان و دلپذیر به پرسشی پاسخ می دهد که قرن ها متخصصان را درمانده کرده است. چرا برخی کشورها ثروتمند و برخی دیگر فقیرند و به واسطه ثروت و فقر ، سلامتی و بیماری ، غذا و قحطی از یکدیگر مجزا می شوند؟»

آیا این امر ناشی از فرهنگ ، آب و هوا یا جغرافیاست؟ شاید جهل و غفلت از سیاست های صحیح علت ناکامی هاست؟ مطلقا خیر. هیچ یک از این عوامل قطعی یا محتوم نیستند. از این که بگذریم ، چگونه توضیح دهیم که چرا بوتسوانا تبدیل به یکی از کشورهایی شده است که سریعترین رشدها را در جهان دارند، در حالی که سایر کشورهای آفریقایی همچون زیبمابوه ، کنگو و سیرالئون در ورطه فقر و خشونت گرفتار آمده اند؟

دارون عجم اوغلو و رابینسون قاطعانه نشان می دهند که این نهادهای اقتصادی و سیاسی ساخته دست بشرند که شالوده موفقیت اقتصادی (یا فقدان آن) را می سازند. عجم اوغلو و رابینسون بر مبنای پانزده سال مطالعه بر روی منابع اصلی به شواهد تاریخی فوق العاده ای از امپراطوری رم ، دولت – شهرهای مایا و نیز دوران قرون وسطی ، اتحادیه جماهیر شوروی و آفریقا نظم می بخشند تا نظریه اقتصاد سیاسی تازه ای بنا کند که ارتباطی وسیع با پرسش های سترگ امروزین دارد.

 

کتاب چرا ملت ها شکست می خورند؟ نحوه نگاه و درک شما را نسبت به جهان دگرگون می کند.

 


بخش‌هایی از کتاب چرا ملت ها شکست می خورند؟

بازتوزیع بار مالیاتی تنها اقدام پارلمان در جهت حمایت از تولیدکنندگان نبود. منظومه‌ی کاملی از قوانین و مقررات که باعث گسترش بازار و سودآوری تولید منسوجات پشمی می‌شد، به تصویب رسید. تمامی این حمایت‌ها معنایی سیاسی داشتند، زیرا بسیاری از اعضای پارلمان که با جیمز مخالفت می‌کردند سرمایه‌گذاری‌های سنگینی در این بنگاه‌های تولیدی کرده بودند.

وسپاسیان نگران بود که اگر مردم را خشنود و تحت اداره خویش نگه ندارد، از لحاظ سیاسی، بی‌ثباتی به وجود خواهد آمد. مردم رُم باید مشغول و رام نگه داشته می‌شدند، لذا واداشتن آنان به مشاغلی چون حمل ستون‌ها به این سو و آن سو، اقدامی مناسب بود.

افتخارات کتاب چرا ملت ها شکست می خورند:

کتاب چرا ملت ها شکست می خورند ، از زمان انتشار خود تا به اکنون توانسته است نظر و تایید 6 اقتصاددان دنیا که هرکدام مفتخر به دریافت جایزه نوبل شده‌اند را جلب کند.

نام آن‌ها به‌اختصار در زیر بیان می‌شود:

(۱) کنت جی.ارو- نوبل سال1972
(۲) رابرت سولو-نوبل سال1987
(۳) بکر-نوبل سال 1992
(۴) میشل اسپنس –نوبل سال 2001
(۵) جورج آکرلوف-نوبل سال 2001
(۶) پیتردیاموند-نوبل سال 2010


خلاصه‌ای از کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند:

کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند شامل 15 فصل است که به ترتیب نام آن‌ها در زیر درج‌ شده است:
• فصل اول: خیلی نزدیک، خیلی متفاوت
• فصل دوم: نظریه‌هایی که جواب نمی‌دهد
• فصل سوم: تولید فقر و غنا
• فصل چهارم: تفاوت‌های کوچک و برهه‌های سرنوشت‌ساز
• فصل پنجم: رشد تحت سلطه نهادهای استعماری
• فصل ششم: جدایی
• فصل هفتم: نقطه عطف
• فصل هشتم: موانع توسعه
• فصل نهم: توسعه معکوس
• فصل دهم: پراکندگی رفاه
• فصل یازدهم: چرخه تکاملی
• فصل دوازدهم: چرخه شوم
• فصل سیزدهم: امروزه چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟
• فصل چهاردهم: درهم شکستن قالب
• فصل پانزدهم: فقر و غنا


شناسنامه‌ی کتاب

عنوان کتاب: چرا ملت ها شکست می خورند
زیر عنوان: ریشه‌های قدرت، شکوفایی و فقر
نویسنده: دارون عاجم اوغلو و جیمز رابینسون
مترجم : محسن میردامادی و محمدحسین نعیمی پور
ناشر: روزنه
موضوع: تاریخ اقتصادی
سال انتشار: ۱۳۹۷
تعداد چاپ: ۸
قطع: رقعی
تعداد صفحات: ۵۷۶
قیمت: ۵۳۰,۰۰۰ ریال

عنوان اصلی کتاب: Why Nations Fail: The Origins of Power, Prosperity and Poverty

 

منبع مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا