معرفی کتاب

کتاب عادت های اتمی

کتاب عادت های اتمی

کتاب عادت های اتمی ، یک راه ساده و اثبات شده برای ایجاد عادت های خوب و تغییر عادت های بد (تغییرات کوچک، نتایج بزرگ)  Atomic Habits: An Easy & Proven Way to Build Good Habits & Break Bad Ones ، نوشته جیمز کلیر (James Clear) و ترجمه هادی بهمنی را  نشر نوین با افتخار، با خرید رایت از ناشر اصلی و نویسنده کتاب (جیمز کلیر) ترجمه و بازنشر کرده است.

کتاب عادت های اتمی ، به سبکی جالب و روان، به ما یاد می دهد که چگونه با شناخت عادت های کوچک و مدیریت این عادت ها، هر روز یک درصد بهتر شویم. هر روز یک درصد بهتر شدن، معادل سالی 37 برابر بهتر شدن است! به قول جیمز کلیر، نویسنده کتاب عادت های اتمی : همین رفتارها و عادت های کوچک است که تعیین می کند 5 سال بعد کجا هستیم و چقدر موفق شده‌ایم یا شکست خورده‌ایم!

کتاب عادت های اتمی ، روشی ساده و اثبات شده برای ایجاد عادت های خوب و تغییر عادت های بد (تغییرات کوچک، نتایج بزرگ)، جزو پرفروش ترین های نیویورک تایمز و آمازون؛ جامع ترین راهنما برای تغییر عادت ها است و به شما کمک می کند هر روز ۱درصد بهتر شوید!

 

خلاصه کتاب عادت های اتمی …

کتاب عادت های اتمی، یک راهنمای عملی و جامع برای برای ایجاد عادت های خوب و همچنین شکستن عادت های بد است. راهنمایی برای اینکه هر روز یک درصد بهتر شویم. ما معتقدیم که در حوزه عادت ها و توسعه فردی، کتابی کاربردی تر از این منتشر نشده است.

اگر در تغییر عادت های تان مشکل دارید، در واقع مشکل شما نیستید، بلکه سیستمی است که بر پایه آن رفتار می کنید.

عادت های بد، تکرار می شوند نه به خاطر اینکه شما مایل به تغییر آنها نیستید، بلکه به خاطر این است که شما سیستم اشتباهی را برای تغییر انتخاب کرده اید. این موضوع، فلسفه کلیدی کتاب عادت های اتمی است ؛ شما تا سطح اهداف تان بالا نمی روید، بلکه تا سطح سیستم هایتان پایین می آیید. در این کتاب، به برنامه ای اثبات شده برای رسیدن به سطوح بالاتری دست خواهید یافت.

در طی خواندن کتاب، با داستان های انگیزه بخش و سرگرم کننده، در برندگان مدالهای المپیک، هنرمندان موفق، رهبران کسب و کارها، پزشکان موفق و ستارگان کمدی، مواجه خواهید شد که از علم پشت عادتهای کوچک (ریز عادتها) برای استاد شدن شان و رسیدن به بالاترین جایگاه ها بهره بر برده اند.

کتاب عادت های اتمی، نگرش شما درباره پیشرفت و موفقیت را دگرگون خواهد کرد و به شما (صرف نظر از اینکه تیمی هستین به دنبال پیروزی، یا شرکتی هستید به امید تغییر صنعت تان یا حتی به سادگی، شخصی هستید در تلاش برای ترک سیگار، کاهش وزن، کاهش استرس یا کسب موفقیت با دوام)، استراتژی و ابزارهای مفیدی برای شکل دهی به عادت هایتان می دهد.

درباره نویسنده کتاب عادت های اتمی

جیمز کلیر، نویسنده و سخنرانی است که بر عادت ها، تصمیم گیری و بهبود پیوسته متمرکز شده است. او که نویسنده پرفروش لیست نیویورک تایمز است، به خاطر کتاب عادت های اتمی ، نقدها و تمجیدهای زیادی از وال استریت ژورنال، تایمز و … دریافت کرده است.

جیمز کلیر کارآفرین، نویسنده، عکاس آمریکایی و صاحب آکادمی عادت است که برمبنای تجربه‌های فراوانش درزمینه‌ی تغییر عادت‌ها و ایجاد عادت‌های خوب، برای خودش این آکادمی را راه‌اندازی کرده و تاکنون مراجعان فراوانی داشته است. او درباره‌ی عادت‌ها و قدرت درونی آدم‌ها زیاد می‌نویسد و به کشف راه‌هایی برای بهتر زیستن علاقه‌مند است.

وب سایت او (jamesclear.com) ماهیانه چندین میلیون بازدید دارد و به مرجعی برای تجزیه و تحلیل عادت ها تبدیل شده است. همچنین او خبرنامه ایمیلی معروفی دارد که محتوای ارزشمندی را از طریق آن به اشتراک می گذارد.

جیمز کلیر، یکی از پیشروترین متخصصان جهان در زمینه شکل گیری عادت ها، مسائل پیچیده را به رفتاری ساده تعبیر می کند که به سادگی قابلیت اعمال شدن بر روی رفتارهای روزانه کار و زندگی را دارند. در این کتاب، او ایده های اثبات شده و کاربردی را از بیولوژی، روانشناسی و علوم عصب شناسی گرفته، تا یک راهنمای گام به گام و ساده برای ایجاد عادت های خوب و شکستن عادت های بد را توسعه دهد.

جیمز کلیر سال‌های طولانی است که درباره‌ی عادت‌ها مطالعه می‌کند و در وبلاگش درباره‌ی عادت‌ها می‌نویسد. همچنین، وی مؤسسه‌ی آموزش عادت را روی وب‌سایت آکادمی عادت‌ها راه‌اندازی کرده است. کتاب عادت‌های اتمی او نتیجه‌ی این مطالعه‌ها و تجربه‌ی شخصی‌ از اجرای روش عادت‌ های اتمی است.

پیام اصلی جیمز کلیر برپایه‌ی همان قانون قدیمی اسکینر است که در دهه‌ی ۱۹۳۰ مطرح شد؛ همان قانونی که چارلز داهیگ نیز در کتاب قدرت عادت براساس آن شرحی برای چگونگی تغییر عادت‌ها نوشته است. پیش‌تر در مطلب « معرفی کتاب قدرت عادت »، درباره‌ی حلقه‌ی عادت صحبت کردیم. این قانون هسته‌ی اصلی و سنگ‌بنای چگونگی تغییر عادت‌ها و کارکرد آن‌ها است؛ اما به‌تدریج و با پیشرفت علم روان‌شناسی پیشرفت درخورملاحظه‌ای کرده و حالا برای افراد درک‌پذیرتر و کاربردی‌تر است.

 


چطور عادت‌ های ما زندگی‌مان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؟

در کتاب عادت‌های اتمی درباره‌ی تأثیر عادت‌های کوچک در زمانی طولانی و رسیدن به نتایج عالی دراثر همین عادت‌های کوچک و ساده صحبت می‌شود؛ کارهای کوچک و ساده‌ای که در شروع تغییراتی را نشان نمی‌دهند؛ اما اگر تکرار شوند و سال‌ها به‌صورت مستمر در انجام آن‌ها کوتاهی نشود، تغییرات واضح و کلانی را نشان خواهند داد.

عادت به‌معنی کارهایی است که به‌شکل روزمره درمی‌آیند و ناخودآگاه آن‌ها را در کارهای روزمره‌ی خود انجام می‌دهیم. اتمی هم به‌معنای جزئی کوچک از سیستم است که نمی‌تواند به جزء کوچک‌تری تقسیم شود. جیمز کلیر اصطلاح «عادت اتمی» را به این دلیل انتخاب کرده که بر کارهای بسیار کوچکی که به‌طور مداوم تکرار می‌شوند و از آن به‌عنوان اجزای تشکیل‌دهنده‌ی سیستم مرکب رشد یاد می‌کند.

جیمز کلیر در کتاب عادت‌ های اتمی دلیل سخت‌بودن تغییر عادت‌های بد را تغییر موارد اشتباه به روش اشتباه می‌داند. از آن‌ گذشته، عادت‌های بد را باید با عادت‌های خوب جایگزین کرد که به‌دست‌آوردن عادت‌های خوب نیز به‌نظر سخت می‌رسد. اکثر افراد فکر می‌کنند برای تغییر عادت‌هایشان و ایجاد عادت‌های خوب باید کار خاص و سختی انجام دهند؛ درحالی‌که این مسیر نادرستی است. اگر نمی‌توانید عادت‌هایتان را بهتر کنید، مشکل از شما نیست؛ بلکه مشکل از سیستمی است که طبق آن رفتار می‌کنید.

شما با پس‌اندازکردن یک‌شبه پولدار نمی‌شوید؛ اما همین پس‌انداز کوچک اگر به‌طورمداوم و طولانی‌مدت ادامه پیدا کند، مانند سود سرمایه‌گذاری انباشته می‌شود. درنتیجه، زمانی فرامی‌رسد که می‌بینید به ثروت زیادی دست پیدا کرده‌اید. عادت‌های خوب نیز به‌همین‌شکل عمل می‌کند

بیشتر افراد به‌دنبال گرفتن نتایج سریع از کارهایشان هستند؛ درحالی‌که واقعا این‌طور نیست. هیچ‌کسی نیست که بتواند با کارهای سریع و در کوتاه‌مدت به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا کند. افزون‌براین، برای رسیدن به نتایج خاص و فوق‌العاده به انجام کار فوق‌العاده نیازی ندارید. کافی است روی همین عادت‌های کوچک و اتمی خودتان تمرکز و آن‌ها را اصلاح کنید. دراین‌صورت، بعد از چند سال تغییر در نتایج کارهای خود را به‌وضوح می‌بینید.

آیا برای رسیدن به نتیجه، باید کارهای بزرگ انجام دهیم یا روی عادت‌های کوچک مان تمرکز کنیم؟

تغییرات کوچک در ابتدای کار هیچ نتیجه‌ی محسوسی نشان نمی‌دهند و ممکن است افراد ناامید شوند؛ اما پابرجایی این عادت‌های مفید است که بالاخره مانند خورشید به‌آرامی طلوع می‌کند و شما از دیدن این نتایج شگفت‌زده می‌شوید. اگر افراد بدانند تلاش‌هایشان هدر نمی‌رود و ذخیره می‌شود، هیچ‌گاه ناامید نمی‌شوند. متأسفانه این دیدگاه رایجی است که اطرافیان هر شخص موفق، تنها نتیجه‌ی نهایی را می‌بینند و به مسیر طی‌شده برای رسیدن به آن موفقیت توجهی نمی‌کنند. بااین‌حال، خودتان به‌خوبی می‌دانید چه مسیری طی کرده‌اید و کدام عادت‌ها و اصرارورزیدن بر آن‌ها و پابرجاماندنشان باعث شده امروز به این موفقیت خاص برسید.

ایجاد عادت‌ های خوب مثل کاشتن بذری کوچک است که در طول زمان و با مراقبت می‌تواند به درختی تنومند تبدیل شود. برعکس، شکستن عادت‌های بد مثل تبرزدن به تنه‌ی درختی تنومند است. این کار بسیار سخت پیش می‌رود؛ اما اگر مداومت کنید، درنهایت درخت را از جا برخواهید کند.

اگرچه اراده و انگیزه دو عامل مهم برای تغییر عادت‌ها هستند، نمی‌توانیم ارزش بیش‌ازحدی برای آن‌ها قائل شویم. افراد زیادی هستند که اراده‌ی کافی دارند و انگیزه‌شان نیز برای تغییر عادت‌ها قوی و زیاد است؛ ولی بازهم موفق نمی‌شوند، چرا؟ چون این سیستم عادت‌های ما است که رفتارهای همیشگی ما را باعث می‌شود؛ یعنی آنچه به‌خوبی از آن آگاه نیستیم. وقتی کاری به عادت تبدیل می‌شود، خیلی از اوقات آن کار را ناخودآگاه و بدون سختی انجام می‌دهیم.

روش کتاب عادت‌ های اتمی

جیمز کلیر در کتاب کاربردی و عمیق خود، سه سطح را در تغییر عادت‌ها توضیح می‌دهد و هر سطح عمیق‌تر از سطح پیشین خود است:

۱. در سطح اول، تعریف اهداف را پیگیری و هدف‌هایتان را تعیین می‌کنید. شما قصد دارید چیزهایی را تغییر دهید و کاهش وزن و نوشتن کتاب و امثال این‌ها اهدافتان هستند؛

۲. سطح دوم تغییر عادت‌ها و سیستم‌های زندگی‌تان است. عادت جدیدی برای ورزش‌کردن و هرکاری که به کارهای روزمره و تکرار در زندگی‌تان تبدیل بشود، عادتی جدید و سیستمی تازه برای شما است

۳. سطح سوم مربوط‌به هویت است. تصویری که از خودتان دارید، اعتقادات و افکار شما در این سطح قرار می‌گیرد. می‌بینید که تغییر عادت‌ها هر سه سطح را دربر می‌گیرد و تغییر می‌دهد.

هدف اصلی کتاب عادت‌ های اتمی تمرکز هویتی است که برپایه‌ی عادت‌های فرد به‌وجود می‌آید. با این نگرش، تمرکزتان بر آن هویت و شخصیتی خواهد بود که علاقه‌مندید باشید. پس، باید تصمیم بگیرید می‌خواهید چه کسی باشید و با کمک گام‌های کوچکی که در جهت آن برمی‌دارید، این مسئله را به خودتان اثبات کنید.

چهار گام کتاب عادت‌ های اتمی

جیمز کلیر در کتاب عادت‌ های اتمی ، همان حلقه‌ی عادت را این‌بار در چهار گام ساده و عملی برای انجام‌دادن به خواننده می‌آموزد تا با کمک این گام‌ها، دستورالعملی برای به‌دست‌آوردن عادت‌های خوب و ترک عادت‌های بد دردسترس داشته باشد. این چهار گام ساختار کلی هر عادت است که با آگاه‌شدن از این مراحل، هرکس می‌تواند به‌خوبی کارکرد عادت را درک و دریافت کند. آگاهی به این مراحل سبب می‌شود افراد بتوانند روش درست را برای تغییر عادت‌ها در پیش گیرند. چهار مرحله‌ی ایجاد عادت‌ها عبارت‌اند از: نشانه یا سرنخ، تمایل، پاسخ و پاداش.

درواقع، دلیل موفق‌نشدن افراد در تغییر و بهبود عادت‌ها این نیست که انسان‌ها دوست ندارند تغییر کنند. آن‌ها تغییر را می‌خواهند؛ اما راهی درست و سیستمی پاسخ‌گو برای آن نمی‌شناسند. اگر مسیر مناسبی برای تغییر عادت‌هایتان نداشته باشید، عادت‌های بد بارها‌وبارها تکرار می‌شوند، بدون اینکه بخواهید.

 

۱۰ چیزی که در کتاب عادت های اتمی یاد می گیریم…

یاد می گیریم چگونه:

1. سیستمی طراحی کنیم که هر روز ۱ درصد بهتر شویم.
2. عادت های بد را بشکنیم و به عادت های خوب بچسبیم!
3. از اشتباهاتی اجتناب کنیم که اغلب افراد، موقع تغییر عادات شان مرتکب می شوند.
4. بر نبودِ انگیزه و اراده غلبه کنیم.
5. هویت قوی تری را توسعه دهیم و به خودمان اعتقاد داشته باشیم.
6. برای عادت های جدید وقت بگذاریم (حتی وقتی زندگی با ما سر ناسازگاری دارد).
7. محیط مان را طوری طراحی کنیم که در آن موفقیت آسان تر باشد.
8. تغییرات کوچک و ساده ای ایجاد کنیم که نتایج بزرگی به همراه دارند.
9. چطور وقتی در مسیر اشتباهی قرار می گیریم، مجددا به مسیر درست بر گردیم.
10. و مهم تر از همه، چگونه این ایده ها را در کار و زندگی مان به اجرا در آوریم.
و بسیاری موارد بیشتر …

 

از مقدمه کتاب عادت های اتمی

ستونِ این کتاب، مدل چهارمرحله‌ایِ من برای عادت‌ها است – نشانه، تمایل، پاسخگویی و پاداش – و چهار قانون تغییر رفتار که این مراحل را تکامل می‌بخشند. امکان دارد مخاطبانی که پیش‌زمینه‌ی روانشناسی دارند، برخی از این اصطلاحات را در شرطی‌سازی عامل شنیده باشند که ابتدا با شرح «تحریک، پاسخ، پاداش» توسط اسکینر[۱] در دهه‌ی ۳۰ میلادی مطرح شد و اخیرا با عبارت «سرنخ (نشانه)، روتین، پاداش» در کتاب «قدرت عادت» نوشته‌ی چارلز داهیگ[۲] محبوبیت یافته است.

دانشمندان علوم رفتاری همچون اسکینر دریافتند که اگر پاداش یا تنبیه صحیح را ارائه کنید، می‌توانید افراد را تحریک کنید که به شیوه‌ای معین عمل نمایند. اما درحالی‌که مدل اسکینر به‌خوبی توضیح داد چگونه یک محرک بیرونی بر عادت‌های ما تاثیر می‌گذارد، اما نتوانست به‌خوبی درباره‌ی تاثیرگذاری افکار، احساسات و باورهای ما بر رفتارمان توضیح بدهد. در دهه‌های اخیر، دانشمندان شروع به تعیین رابطه‌ی میان افکار، احساسات و رفتارمان کردند. همچنین این تحقیق در این صفحات پوشش داده خواهد شد.

در کل چارچوبی که پیشنهاد می‌دهم، یک مدل یکپارچه از علوم شناختی و رفتاری است. اعتقاد دارم که یکی از اولین مدل‌های رفتار انسانی می‌باشد که برای محاسبه‌ی دقیق تاثیر محرک‌های بیرونی و احساسات درونی بر عادت‌هایمان ایجاد شده است. درحالی‎که امکان دارد برخی از بخش‌ها، تکراری و آشنا باشد، اما مطمئنم که جزئیات -و کاربردهای چهار قانون تغییر رفتار- رویکرد جدیدی را برای تفکر درباره‌ی عادت‌هایتان ارائه خواهد داد.

رفتار انسان همواره در حال تغییر است: موقعیت به موقعیت، لحظه به لحظه، ثانیه به ثانیه. اما این کتاب درباره‌ی چیزهایی است که تغییر نمی‌کند. درباره‌ی اصول رفتار انسانی است. اصول ماندگاری که می‌توانید هر سال به آن اتکا کنید. ایده‌‎هایی که می‌توانید کسب‌وکارتان را پیرامونش بسازید، خانواده را حول آن شکل دهید و زندگی را پیش ببرید.

هیچ راه واحدی برای ایجاد عادت‌های بهتر وجود ندارد، اما کتاب عادت های اتمی بهترین راه‌هایی که می‌شناسم را شرح می‌دهد – رویکردی که صرف‌نظر از نقطه‌ی شروع یا موردی که در تلاش برای تغییر آن هستید، موثر خواهد بود. استراتژی‌هایی که پوشش می‌دهم، برای هر کسی که به دنبال سیستمی گام‌به‌گام برای بهبود است مفید خواهد بود، چه اهدافتان متمرکز بر سلامتی، پول، بهره‎وری و روابط باشند و چه مجموعه‌ای از این‌ها را شامل شود. تا زمانی که رفتار انسانی مطرح باشد، این کتاب راهنمای شما خواهد بود.

سیستمی از کتاب عادت های اتمی

اگر با تغییر عادت‌هایتان مشکل دارید، مشکل خودتان نیستید. مشکل سیستم شما است. عادت‌های بد خودشان را تکرار می‌کنند، نه به این خاطر که خواهان تغییرشان نیستید، بلکه چون مسیر نادرستی را برای تغییر برگزیده‌اید.

شما تا سطح اهدافتان صعود نخواهید کرد، بلکه تا سطح سیستم‌هایتان پایین خواهید آمد.

تمرکز بر سیستم کلی، به جای تمرکز بر یک هدف خاص، یکی از زمینه‌های محوری در این کتاب است. همچنین یکی از معانی عمیق در پسِ واژه‌ی «اتمی» است. احتمالا تاکنون متوجه شده‌اید که عادت اتمی به یک تغییر کوچک، یک سود حاشیه‌ای و یک بهبود یک‌درصدی اشاره می‌کند. این عادت‌های کوچک، بخشی از یک سیستم بزرگ‌تر هستند. همان‌طور که اتم‌ها سنگ بناهای مولکول‌ها هستند، عادت‌های اتمی نیز سنگ بناهای نتایج قابل توجه محسوب می‌شوند.

عادت‌ها همچون اتم‌های زندگی ما هستند. هر کدام یک واحد اساسی است که به بهبود کلی ما کمک می‌کند. در ابتدا این روتین‌های کوچک خیلی مهم به نظر نمی‌رسند، اما به‌زودی موجب تقویت یکدیگر می‌شوند و پیروزی‌های بزرگی را رقم می‌زنند که نسبت به هزینه‌ی سرمایه‌گذاری اولیه‌شان می‌صرفند. آن‌ها کوچک و قدرتمندند. دقیقا عبارت «عادت‌های اتمی» همین معنی را دارد – یک رویکرد یا رویه‌ی منظم که نه‌‎تنها کوچک و سهل‌الوصول است، بلکه منبع قدرت خارق‌العاده محسوب می‌شود؛ عنصری از یک سیستم که موجب رشد ترکیبی می‌شود.

چرا تغییر عادت ها اینقدر سخت است؟

جیمز کلیر در کتاب عادتهای اتمی و در پاسخ به این سوال، می گوید که دو دلیل برای آن وجود دارد. اول اینکه ما به دنبال تغییر موارد اشتباهی هستیم و دوم، این کار را به شیوه اشتباهی انجام می دهیم.

در بخشی از کتاب عادت های اتمی می‌خوانیم:

ژن‌های ما به‌ گونه‌ای نیستند که نیاز به سخت‌کوشی را از بین ببرند. آن‌ها شفاف‌سازی می‌کنند. آن‌ها به ما می‌گویند باید در این حوزه‌ها تلاش کنی. وقتی نقاط قوت‌مان را متوجه شدیم، دیگر می‌دانیم باید زمان و انرژی خود را در کجا صرف کنیم. می‌دانیم که باید به دنبال کدام فرصت‌ها بگردیم و باید از کدام چالش‌ها اجتناب کنیم. هر قدر ماهیت‌مان را به شکل بهتری درک کنیم، استراتژی ما بهتر خواهد شد.

تفاوت‌های بیولوژیک اهمیت دارند. با این‌ حال بهتر است که بر روی برآورده‌سازی پتانسیل خودتان تمرکز کنید تا اینکه به مقایسه‌ی خودتان با دیگران بپردازید. این حقیقت که هر انسان در هر توانمندی به خصوص دارای محدودیت‌ها و سقف مشخصی است، دلیل نمی‌شود که برای رسیدن به سقف توانمندی‌ها تلاش نکنید. افراد آن‌ قدر به این محدودیت‌ها و سقف‌ها می‌نگرند و اسیرشان می‌شوند که به‌ ندرت تلاش لازم برای نزدیک شدن به آن‌ها را انجام می‌دهند.

همچنین اگر تلاش نکنید، ژن‌ها به‌ تنهایی نمی‌توانند شما را به موفقیت برسانند. بله، امکان دارد آن مربی باشگاه دارای ژن‌های بهتری از شما باشد، اما باید به‌ اندازه‌ی او تمرین کنید تا بتوانید درباره‌ی ژنتیک بهتر یا بدتر اظهار نظر کنید. تا زمانی که به‌ اندازه‌ی آدم‌های مورد ستایش‌تان تلاش نکردید، هیچ‌وقت نمی‌توانید موفقیت‌شان را به شانس و ژنتیک ارتباط دهید.

مخلص کلام اینکه یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ رضایت‌مندی از عادت‌ها در طولانی‌ مدت، انتخاب رفتارهایی است که بیشترین هم‌خوانی را با مهارت‌ها و شخصیت شما دارند. سخت بر روی مسائلی تلاش کنید که به‌ سادگی حاصل می‌شوند.

قسمتی از کتاب عادت های اتمی

در دهۀ ۱۹۴۰ دانشمند هلندی به نام نیکو تینبرگن، یک‌ سری آزمایش‌ها را انجام داد. آزمایش‌هایی که فهم‌ ما را از چیزهایی که برانگیخته‌مان می‌کرد، تغییر داد. تینبرگن – که عاقبت به‌خاطر مطالعاتش که دربارۀ پرنده‌های شمالی بود برندۀ جایزۀ نوبل شد؛ پرندگان خاکستری و سفیدی که اغلب به هنگام پرواز در امتداد سواحل آمریکای شمالی دیده می‌شوند. پرندگان شمالی بالغ لکۀ قرمزی روی منقارشان دارند.

تینبرگن متوجه شد وقتی جوجه‌های تازه ازتخم‌درآمده غذا می‌خواهند، به این لکۀ قرمز نوک می‌زنند. تینبرگن برای شروع یکی از آزمایش‌های خود، فقط مجموعه‌ای از منقارهای مقوایی بدون تنه را تهیه کرد. زمانی که پرندگان والد پرواز می‌کردند و دور می‌شدند، تینبرگن نزدیک آشیانۀ پرنده‌ها می‌رفت و این منقارهای مصنوعی به جوجه‌ها نشان می‌داد. منقارها آشکارا قلابی بودند و تینبرگن خیال می‌کرد که جوجه‌ها به‌کلی پس‌شان خواهند زد.

با این حال وقتی جوجه‌های کوچک لکه‌های قرمز را روی منقارهای مقوایی دیدند مثل منقار مادرشان به آن نوک زدند و به‌طور واضح به این لکه‌های قرمز کشش داشتند؛ گویی به‌طور ژنتیک و مادرزاد برای این کار برنامه‌ریزی شده‌اند. چیزی نگذشت که تینبرگن کشف کرد هرچه لکۀ قرمز بزرگ‌تر باشد، جوجه‌ها زودتر نوک می‌زنند. سرانجام او منقاری درست کرد که سه لکۀ قرمز داشت. وقتی منقار بزرگ را روی آشیانه گذاشت، پرندگان کوچک دیوانه‌وار به‌سمتش رفتند. آن‌ها طوری به لکه‌های قرمز نوک زدند که گویی این بزرگ‌ترین منقاری بود که تا آن وقت دیده‌اند.

تینبرگن و همکارانش رفتار مشابهی را در حیوانات دیگر کشف کردند؛ برای نمونه غاز خاکستری پرنده‌ای است که آشیانۀ زمینی دارد. گهگاه که پرندۀ مادر در آشیانه جابه‌جا می‌شود، یکی از تخم‌ها بیرون می‌غلتد و روی سبزه‌زار دوروبَر می‌افتد. هرگاه این اتفاق رخ می‌دهد، غاز اردک‌وار به‌سمت تخم می‌رود و با استفاده از نوک و گردنش، تخم را به آشیانه بازمی‌گرداند. تینبرگن دریافت که غازها، همۀ اشیای گِرد دوروبَر را مثل توپ بیلیارد یا لامپ به‌سمت آشیانه هُل می‌دهند. هرچه آن شیء بزرگ‌تر باشد، واکنش غازها قوی‌تر است؛ حتی یکی از غازها با تلاش زیاد، یک توپ والیبال را به آشیانه برگرداند و بالای آن گذاشت.

همان‌ طور که جوجۀ پرندگان شمالی خودبه‌خود به لکه‌های قرمز نوک می‌زدند، غاز خاکستری از قاعدۀ غریزی پیروی می‌کرد؛ وقتی شیء‌ گِردی را نزدیک آشیانه ببینم، باید به‌سمت آشیانه هلش دهم. هرچه آن شیء بزرگ‌تر باشد، باید برای به‌دست‌آوردنش بیشتر بکوشم. گویی مغز همۀ حیوانات از پیش با قواعد معینِ رفتاری بارگذاری شده و هنگام مواجۀ مغز با شکل اغراق‌شدۀ آن قاعده، مثل درخت کریسمس روشن می‌شود.

دانشمندان به این محرک‌های بزرگ‌نمایی‌شده، محرک‌های فراطبیعی می‌گویند. محرک فراطبیعی نسخۀ تشدیدشدۀ واقعیت است؛ مثل منقاری با سه لکۀ قرمز یا تخم‌مرغی به بزرگی توپ والیبال که پاسخ قوی‌تری از حد معمول را می‌طلبد.

انسان‌ها نیز به نسخه‌های بزرگ‌نمایی‌شده از واقعیت کشش دارند؛ مثلاً هَله‌‌هُوله سیستم پاداش مغزمان را به اوج می‌رساند. بعد از صدها هزار سال شکارگری و کاوش‌کردنِ دنیای وحش برای غذا، مغز انسان طوری تکامل یافته که نمک، شکر و چربی را بسیار ارزشمند می‌داند. این قبیل خوراکی‌ها اغلب پرکالری‌اند و در دورانی که نیاکان ما در دشت‌ودمن پرسه می‌زدند، بسیار نایاب بودند. وقتی آدم نداند غذای بعدی‌‌اش را کجا خواهد یافت، بهترین راهبرد برای بقا، خوردن تا بالاترین حد ممکن است.


دیگر ترجمه‌های کتاب عادت‌ های اتمی

کتاب عادت‌ های اتمی در موضوع ترک عادت و تغییر و تعدیل رفتار دسته‌بندی شده است. این کتاب ترجمه‌های متعددی به زبان فارسی دارد. انتشارات «هورمزد» به‌تازگی این کتاب را با ترجمه‌ی هوشمند دهقان چاپ کرده است. همچنین، انتشارات «میلکان» این کتاب را با عنوان «خرده‌عادت‌ها: راهی ساده و اثبات‌‌شده برای ایجاد عادت‌های خوب و شکستن عادت‌های بد» و ترجمه‌ی زهرا صادقی به بازار عرضه کرده است.

در یک سال اخیر، انتشارات «معیار علم» با ترجمه‌ی مریم پهلوانی، انتشارات «پردیس آباریس» با ترجمه‌ی روزبه ملک‌زاده، انتشارات «دیموند بلورین» با ترجمه‌ی محمدهادی آقاجانی، نشر «آسو» با ترجمه‌ی نغمه نورمحمدنوری و نشر «دانش ماندگار عصر» با ترجمه‌ی محمد علی‌نژاد مشغول انتشار این کتاب بوده‌اند.

در سال ۱۳۹۷، نشر «نوین» کتاب «عادت‌های اتمی» را با عنوان کامل «‏‫عادت‌های اتمی‮‬‏‫: یک راه ساده و اثبات‌شده برای ایجاد عادات خوب و شکستن عادات بد، تغییرات کوچک، نتایج قابل‌توجه» و ترجمه‌ی هادی بهمنی و ویراستاری مصطفی طرسکی به بازار عرضه کرده است. این کتاب را از وب‌سایت نشر نوین می‌توانید بخرید.

همچنین، نشر مذکور ضمیمه‌ی این کتاب را به‌صورت فایل‌های پی‌دی‌اف به زبان فارسی آماده کرده و برای دانلود در وب‌سایتش قرار داده است. شایان ذکر است نسخه‌ی صوتی این کتاب را نیز نشر نوین تهیه کرده که می‌توانید از اپلیکیشن‌های کتاب‌راه و نوار با صدای مینا موسوی در ۱۰ ساعت بشنوید.


دیدگاه دیگران درباره‌ی کتاب عادت های اتمی

کتاب عادت‌ های اتمی جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز محسوب می‌شود. این کتاب از خوانندگانش در آمازون و گودریدز به‌طور میانگین حدود ۴.۵ از ۵ ستاره دریافت کرده است. اکثر خوانندگان کتاب آن‌ را مفید و کاربردی توصیف کرده و آن‌ را یکی از بهترین کتاب‌ها در حوزه‌ی تغییر عادت دانسته‌اند.

کتاب صوتی عادت های اتمی

کتاب عادت های اتمی بصورت صوتی آماده و از طریق همه پلتفرم های کتاب صوتی عرضه شده است. برای نمونه، می توانید فایل مقدمه کتاب صوتی عادت های اتمی را از لینک زیر گوش و یا دانلود کنید:

 

لینک دانلود رایگان فایل مقدمه کتاب صوتی عادت های اتمی

در بخشی از کتاب صوتی عادت‌ های اتمی می‌شنویم:

تغییر هویت، نقش ستاره‌ی قطبی را برای تغییر عادت ایفا می‌کند. بخش‌های باقی مانده‌ی این کتاب، دستورالعمل‌های گام‌به‌گامی را برای نحوه‌ی ایجاد عادت‌های بهتر در شما، خانواده، گروه، سازمان و سایر بخش‌های مدنظرتان فراهم خواهد کرد. اما پرسش ما اینجاست: «آیا در حال تبدیل به آن شخصیتی هستید که مدنظرتان است؟» اولین گام چیستی یا چگونگی نیست، بلکه بحث روی ماهیت شخصیتی است. باید بدانید که می‌خواهید به چه کسی تبدیل شوید. در غیر این صورت جستجوی شما برای تغییر، همچون قایقی می‌ماند که سکان ندارد. و به همین دلیل کارتان را از همان‌جا شروع می‌کنید.

شما قدرت تغییر عادات مربوط خودتان را در اختیار دارید. هویت شما روی سنگ حک نشده است. شما در هر لحظه حق انتخاب دارید. می‌توانید هویتی که هم‌اکنون مدنظرتان است را انتخاب کنید و آن را با عادت‌های منتخبتان تقویت نمایید. و بدین ترتیب می‌توانید به هدف عمیق‌تر این کتاب و دلیل واقعی اهمیت عادت‌ها دست یابید.

ایجاد عادت‌ های بهتر بدین معنا نیست که کل زندگی خود را با ترفندهای مفید اشغال کنید. بدین معنا نیست که هر شب نخ دندان بزنید یا هر روز صبح دوش آب سرد بگیرید یا هر روز یک لباس یکسان بپوشید. بدین معنا نیست که به معیارهای موفقیت بیرونی همچون کسب درآمد بیشتر، کاهش وزن یا کاهش استرس دست یابید. عادت‌ها می‌توانند به شما کمک کنند به تمام این موارد دست پیدا کنید، اما اساسا آن‌ها به «داشتنِ» یک چیز مرتبط نمی‌شوند، بلکه قرار است با آن‌ها به شخص دیگری «تبدیل شوید».

در نهایت عادت‌ های شما اهمیت دارند، زیرا کمک می‌کنند به آن شخصی که مدنظرتان است تبدیل شوید. آن‌ها مسیری هستند که از طریق آن، عمیق‌ترین باورهای مربوط به خودتان را توسعه می‌دهید. به معنای واقعی کلمه، شما به عادت‌هایتان تبدیل می‌شوید.


فهرست مطالب کتاب عادت های اتمی

مقدمه- داستان من

اصول پایه: چرا تغییرات کوچک، موجب تفاوت‌های بزرگ می‌شوند

۱- قدرت غافلگیرکننده‌ی عادت‌های اتمی

۲- چگونه عادت‌های شما موجب شکل‌دهی به هویتتان می‌شوند (و بالعکس)

۳- چگونه با ۴ گام ساده، عادتهای بهتری بسازیم

قانون اول: آن را شفاف و آشکار کنید

۴- مردی که خوب به نظر نمی‌رسید

۵- بهترین راه برای شروع یک عادت جدید

۶- برای انگیزه اعتبار بیش‌ازحدی قائل شده‌اند؛ غالبا محیط اهمیت بیشتری دارد

۷- راز کنترل شخصی

قانون دوم: آن را جذاب کنید

۸- چگونه یک عادت را غیرقابل مقاومت کنید

۹- نقش خانواده و دوستان در شکل‌دهی به عادت‌ها

۱۰- چگونه علل عادت‌های بد را شناسایی و اصلاح کنید

قانون سوم: آن را ساده کنید

۱۱- آرام جلو بروید، اما هیچگاه عقب‌گرد نکنید

۱۲- قانون کمترین تلاش

۱۳- چگونه اتلاف وقت را با استفاده از قانون دو دقیقه‌ای متوقف کنیم

۱۴- چگونه عادت‌های خوب را ناگزیر و عادت‌های بد را محال کنیم

 

قانون چهارم: آن را رضایت‌بخش کنید

۱۵- قانون اساسی تغییر رفتار

۱۶- چگونه هر روز به عادت‌های خوب پایبند بمانیم

۱۷- چگونه یک همراه در مسئولیت میتواند همهچیز را تغییر دهد

تاکتیک‌های پیشرفته: چگونه از کم‌وبیش خوب، به واقعا عالی تبدیل شوید

۱۸- حقیقتِ استعداد (چه وقت ژنها مهمند و چه وقت نیستند)

۱۹- قانون طلایی: چگونه در زندگی و کار، باانگیزه بمانیم

۲۰– نقطه ضعف ایجاد عادت‌های خوب

نتیجه‌گیری- راز نتایجی که ماندگار می‌شوند

ضمیمه

درس‌های کوچک برگرفته از چهار قانون

نحوهی اعمال این ایده‌ها در کسب‌وکار

نحوه‌ی اعمال این ایده‌ها در پرورش فرزند

 


دانلود فایل های مرتبط کتاب عادت های اتمی

لینک کتاب در سایت جیمز کلیر

دانلود رایگان فایل نمونه کتاب عادت های اتمی (بزودی…)

دانلود جدول راهنمای ایجاد عادت های خوب و ترک عادت های بد (خلاصه کتاب عادتهای اتمی)

راهنمای اعمال ایده های کتاب در کسب و کار (به زبان انگلیسی)

راهنمای اعمال ایده های کتاب در پرورش فرزند (به زبان انگلیسی)

کارت امتیازی عادت ها (به زبان انگلیسی)

 


مشخصات کتاب

عنوان: عادت های اتمی

زیر عنوان : یک راه ساده و اثبات شده برای ایجاد عادت های خوب و تغییر عادت های بد (تغییرات کوچک، نتایج بزرگ)

عنوان اصلی: Atomic Habits: An Easy & Proven Way to Build Good Habits & Break Bad Ones
موضوع: عادت
نویسنده : جیمز کلیر
مترجم : هادی بهمنی
ناشر: نشر نوین
قطع: رقعی
سال انتشار: ۱۳۹7
تعداد چاپ: ۱
نوع جلد: شومیز
تعداد صفحات: 275

شابک: ۹۷۸-۶۰۰-۸۷۳۸-۸۲-۴
قیمت: 37۰,۰۰۰ ریال

مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا