معرفی کتاب

کتاب تفکر سریع و کند

کتاب تفکر سریع و کند

کتاب تفکر سریع و کند (Thinking, Fast and Slow) شاهکاریست به قلمِ دنیل کانمن (Daniel Kahneman) برنده ی جایزه نوبل اقتصاد، که به طور جامع به پرسش هایی مثل ذهن انسان چگونه تصمیم گیری و قضاوت می کند؟ چه محدودیتهایی دارد؟ کجا می توان به ذهن خود اعتماد کنیم و کجا باید به ذهن مان شک کنیم؟ اصلا آیا ما انسانها آنطور که فکر می کنیم، منطقی هستیم؟؛ پاسخ می دهد.

کتاب تفکر، سریع و کند ابتدا در سال ۲۰۱۱ در ۴۸۰ صفحه توسط انتشارات Farrar, Straus and Giroux منتشر شد و آخرین ویرایش آن در سال ۲۰۱۳ در ۵۱۲ صفحه وارد بازار شده است. این کتاب در مهر ماه سال(۱۳۹۴) با ترجمه فروغ تلاو صمدی توسط انتشارات «در دانش بهمن» در ۶۱۲ صفحه منتشر شده است.
این کتاب برنده جایزه بهترین کتاب آکادمی ملی علوم و جایزه کتاب لس آنجلس تایمز و برگزیده منتقدان کتاب نیویورک تایمز به عنوان یکی از ده کتاب سال ۲۰۱۱ شناخته شده است.

معرفی کتاب تفکر سریع و کند

کتاب تفکر سریع و کند اثری به طرز حیرت آوری غنی است. این کتاب با کنار هم قرار دادن نقص استدلال های انسان از یک طرف و اعتماد به نفس از سمت دیگر، توانسته شعله شک و تردید را در بسیاری از افراد روشن کند. کسانی که این کتاب را به طور جدی مطالعه می کنند، قطعا در مبانی منطقی خود تغییرات ایجاد می کنند. این کتاب رویکردی کاملا جدید از اینکه اتفاقات چگونه در واقعیت رخ می دهند، و اینکه ما چگونه آن ها را درک می کنیم، ارایه می دهد. در نتیجه سطح افکار مارا بالا می برد.


درباره نویسنده کتاب تفکر سریع و کند

کانمن در سال ۲۰۰۲ به همراه ورنون اسمیت، موفق به کسب جایزه نوبل در اقتصاد، به خاطر به کار گیری بینش های روانشناختی در علم اقتصاد، به خصوص در ارتباط با قضاوت و تصمیم گیری انسانی تحت شرایط عدم اطمینان، کسب کرده است.

کانمن نشان می دهد که مطالعه عوامل روانشناسی که انتخاب های سرمایه گذاران را تحت تاثیر قرار می دهند، جهانی را ترسیم می کنند که با مدل عقلانیت اندیشه اقتصاد کلاسیک ، تفاوت زیادی دارد. نظریه قدیمی اقتصاد بیان می کند که سرمایه گذاران کاملا عقلایی رفتار می کنند، و سعی می کنند با به کار گیری اطلاعات و محاسبه احتمالات، ثروت خود را در طول زمان به حداکثر برسانند.
او از بی منطقی انسانها صحبت می کند و برای اینکار، با معرفی دو سیستم فکری، ما را به سفری جذاب به ذهن انسان می برد.


درباره کتاب تفکر سریع و کند

تفکر، سریع و کند، شاهکار و حماسه فکری جذاب و درخشان، توسط یکی از بزرگترین روانشناسان و بزرگترین متفکران زمان ماست. کانمن در این کتاب با ظرافت به ایده پردازی پرداخته است، و با ارایه مستندات و مدارک بر استحکام اثرش افزوده است. کمک شایانی به ما برای درک مفهوم جدیدی از ذهن کرده است.

کانمن در کتاب تفکر سریع و کند به زبان ساده نتایج این تحقیقات را ارائه کرده است. با توجه به روش تحقیق در زمینه کنکاش در زمینه تصمیم گیری و مراحلی که ذهن انسان در این مورد طی می کند و مثال ها و مواردی که مطرح می شود، کتابی است بس خواندنی و جالب. به خصوص برای اقتصاددانان از تازگی بسیار بر خوردار بوده و بر بسیاری از پرسش هائی که معمولاً در ذهن اقتصاد دانان، پیرامون مسئله منطقی و عقلائی بودن تصمیم گیری و انتخاب های فردی، مطرح است پرتو افشانی می کند.

بسیاری از کتاب های علمی ناموزون هستند. یک یا چند فصل آنها مفید هستند، ولی بقیه فصول کسل کننده اند. این کتاب اینگونه نیست. البته به جز چند مورد معدود. یکی از معدود کتب است که باید در شمار کتاب هایی که خواندن آن برای کسانیکه که به فضای مجازی علاقه مند هستند،قرار گیرد. در کل کتابی جذاب و سنگین است که قابلیت اجرا برای زندگی روزمره را دارد.

این کتاب نقطه عطفی در تفکر اجتماعی است و می توان آن را در گروه کتب ثروت ملل آدام اسمیت و تحلیل رویای زیگموند فروید قرار داد. دانیل کانمن قطعا یکی از مهمترین و با نفوذترین دانشمندان تاریخ است.کتاب او هدیه ای بود که بسیاری از جنبه های ناشناخته و قابل توجه ذهن را کشف کرد. بسیاری از این کشفیات به کتب کلاسیک و فهم متعارف تبدیل شده اند.

دو سیستم فکری

مغز ما از طریق دو سیستم کلی، افکار ما را شکل می دهد: سیستم یک و سیستم دو. اولی سریع، خودکار، احساسی، کلیشه ای و ناخودآگاه است. به صورت پیش فرض سیستم یک در ذهن انسان فعال است و اکثر حرفهایی که می زنیم، تصمیماتی که می گیریم و رفتاری که متعاقبا بروز می دهیم نشات گرفته از سیستم یک فکری ما هستند. مثلا هنگامی که از ما می پرسند دو به علاوه ی دو چند می شود، سیستم یک ذهنی به سرعت پاسخ می دهد.

پر واضح است که در مواجه با چنین مساله ای به سیستم دو نیازی نداریم. یا هنگامی که راننده ای با تجربه در جاده ای هموار که با آن آشنایی کامل دارد در حال رانندگی ست، سیستم یک ذهن اش فعال است؛. به موسیقی گوش می دهد و بدون صرف انرژیِ زیادی به طی کردن مسیر ادامه می دهد. همچنین هنگامی که ما بدون دانش کافی پیش داوری می کنیم یا کلیشه سازی می کنیم، سیستمی یک ذهن مان فعال است.

سیستم دو

در مقابل، سیستم دو آهسته تر، منطقی تر و سنجیده تر است. مثلا در مواجه با پرسش شانزده ضربدر هفده، سیستم یک معمولا ناتوان است. برای حل این مسئله ما نیاز داریم آهسته شروع به حساب و کتاب کنیم و سیستم دو ذهنی خود را فعال کنیم. یا هنگامی که در جاده ای پر پیچ و خم که برای ما نا آشنا ست رانندگی می کنیم نیاز داریم سیستم دو ذهنی خود را به کار گیریم؛ به علائم راهنمایی و رانندگی و مثلا GPS خودرو بیشتر توجه کنیم. در حالی که صدای موسیقی را هم کم می کنیم و شرایط را برای سیستم دو فراهم می کنیم. سیستم دو ذهن اما پیش فرض ذهنی ما نیست؛ معمولا خفته است. فقط وقتی بیدار می شود که ما اراده کنیم.

دو شخصیت

جالب آنکه در کنار دو سیستم ذهنی متفاوت، ما دو شخصیت متفاوت هم در درون خود داریم: «خودِ تجربه گر» (experiencing self) و «خود یادآورنده» (remembering self). سیستم یک ذهن خودِ تجربه گر را هدایت می کند تا با آن تک تک لحظات زندگی را تجربه کنیم. خود تجربه گر سریع، حسی و ناخودآگاه است. بر خلاف آن، خود یادآورنده آهسته، آگاه و منطقی ست. به کمک آن می توانیم تجارب گذشته را به یاد بیاوریم و داستان زندگی مان را تعریف کنیم.
خود تجربه گر زندگی می کند و خود یادآورنده به یاد می آورد. برای مثال، وقتی به کنسرت موسیقی سنتی یا کلاسیک می رویم و به صدای دلنواز سمفونی گوش می دهیم، خود تجربه گر فعال است و ما لحظاتی لذت بخش رو تجربه می کنیم. حال فرض کنید در لحظه ی پایانی صدای دلخراشی به گوش برسد.

این احتمال وجود دارد که در آینده هم وقتی به این کنسرت فکر می کنیم آن صدا را به خوبی به یاد آوریم؛ چه بسا کل تجربه را هم چندان دلپذیر توصیف نکنیم. این مثال، مصداقی ست از قدرت خودِ یادآورنده. حقیقت اما این است که بیشتر لحظات کنسرت را با لذت سپری کردیم و تجربه ی کلی مان مثبت بوده است. در واقع خود تجربه گر راضی ست و خود یادآورنده ناراضی. همین را می توان تعمیم داد به مهمانی ای که در آن بیشتر لحظات به خوشی گذشته است اما در آخر حرفی یا عملی باعث رنجش ما شده است.

نکته:

کانمن توضیح می دهد که زندگی مثل داستانی است که سازنده ی آن خود تجربه گر است، اما راوی آن خود یادآورنده. خود یادآورنده بر احول ما مسلط است و سکان کشتی زندگی مان را در دست دارد. چه بسا انسانها حتی حاضراند نسبت به تجربه ای با دردهای فیزیکی بی تفاوت باشند، به این دلیل که پایان آن تجربه خوش بوده و بر وفق مراد خودِ یاد آورنده. گرچه عجیب به نظر می رسد اما ما خود یادآورنده هستیم در حالی که این خود تجربه گر است که حقیقتا در حال زیستن است.

کتاب حاوی مثالهای علمی زیادی است از تاثیر این دو سیستم و این دو شخصیت در تصمیم گیری ها و قضاوتهای ما. اما برای اینکه بتوانیم درک عمیق تری از بحث داشته باشیم خواندن این شاهکار علمی را به جد توصیه می کنم. همانطور که در پشت جلد کتاب توصیه شده است، این کتاب را باید سریع خرید و آرام خواند. در آخر اگر بخواهم در یک جمله فهم ام را از این کتاب خلاصه کنم، آن جمله این است (ص. 24):

“We can be blind to the obvious, and we are also blind to our blindness”
ما نسبت به بدیهیات کور هستیم و از کوری خود بی خبر


ساختار کتاب تفکر سریع و کند

این کتاب شامل سه بخش از مراحل کاری اوست: کارهای اولیه، یعنی سویه گری های شناختی، سپس نظریه چشم انداز و پس از آن پژوهش هایی در زمینه شادی است. محور اصلی کتاب دوگانگی میان حالت اندیشه است: سیستم دو آهسته تر، خودخواسته تر و منطقی تر است، در حالی که سیستم یک سریع، غریزی و احساسی است.

این کتاب ترسیم سویه گیری های شناختی در ارتباط با هر نوع تفکر است که با پژوهش های خود کانمن درباره نفرت از باخت آغاز می شود. این کتاب، با پشتوانه چند دهه پژوهش های دانشگاهی، نشان می دهد که افراد، با تغییر چارچوب پرسش و جایگزین کردن پرسش های ساده تر، در حقیقت به قضاوت های انسانی اهمیتی بیش از حد می دهند.
کانمن، با شرح کارکرد دو سیستم، تلاش می کند نشان دهد که چه وقت می توانیم در تصمیم گیری های مربوط به زندگی و تجارت به بینش و شهودیات خود اطمینان کنیم و چه زمانی از آن بپرهیزیم و با شیوه شناخت سویه گری های ذهنی چگونه می توانیم از اشتباهات اجتناب کنیم.

چگونه ذهن انسان به اتخاذ تصمیم می رسد؟ چه عواملی سبب می شود که تصمیم ها اشتباه در آید و یا اینکه ما اصولاً نسبت به اتخاذ تصمیم اشتباه خود نیز بی خبر باشیم؟ او طی ده ها سال تحقیق عملی پیرامون مراحل ادراک و تشخیص دنیای بیرونی توسط ذهن انسان، به نتایجی دست یافت که در مقالات و کتابهای متعدد منتشر شد.
کتاب تفکر سریع و کند به گزارش نیویورک تایمز از پرفروش ترین کتاب های علمی در سال ۲۰۱۱ می باشد.

 

کتاب را می توانید از اینجا تهیه کنید


مشخصات کتاب تفکر سریع و کند

عنوان: تفکر سریع و کند
نویسنده: دانیل کانمن
مترجم : فروغ تالوصمدی
ناشر: در دانش بهمن
دسته‌بندی: روانشناسی
موضوع: تفکر
قطع: رقعی
سال انتشار: ۱۳۹۷
تعداد چاپ: ۷
عرض: ۱۴.۵
ارتفاع: ۲۱
نوع جلد: نرم
تعداد صفحات: ۶۸۱
قیمت: ۴۰۰,۰۰۰ ریال

منبع مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا