معرفی کتاب

کتاب احساسات ناگفتنی

کتاب احساسات ناگفتنی

کتاب احساسات ناگفتنی ؛ سفری به ناخودآگاه میگه: می‌توان رنج ها را تحمل کرد اگر بتوانیم آن را در قالب داستانی بریزیم و یا قصه‌هایی درباره‌اش بسازیم. اما وقتی آدمی نتواند قصه دردهای خود را بازگوید قصه‌های ناگفته و روایت های نقل ناشده به صورت علائم بیماری، ترس، رنج، اضطراب و خشونت که همانا عناصر سازنده رویاها و قصه ها هستند بازتاب می یابد و بر زندگی فرد سوار می شود.

احساسات ناگفتنی شرح داستان‌هایی است از زندگی روزمره آدم ها درباره آنهایی که دوست داریم دروغ هایی که به زبان می آوریم، دگرگونی هر یک از ما و رنج هایی که تحمل می کنیم. این قصه های واقعی به ما نشان می دهد که چگونه بخش هایی از وجود و خاطرات خویش را به صورتی ناخودآگاه به فراموشی می سپاریم و چگونه آن را آگاهانه بازیابی می کنیم.

شما چقدر با عمق رنج‌هایتان آشنا هستید؟ آیا می‌توانید از آنها قصه‌ای تعریف کنید؟ «کتاب احساسات ناگفتنی» که در ادامه معرفی می‌کنیم، به ما یاد می‌دهد چگونه قصهٔ غصه‌هایمان را حداقل یک‌بار بازگو کنیم. با ما همراه باشید.


معرفی کتاب احساسات ناگفتنی

قبل از معرفی کتاب ارزشمند احساسات ناگفتنی ، بهتر است قدری با موضوع و محوریت کتاب، یعنی «روان درمانی» آشنا شویم. به گفت‌وگوی بین دو نفر که یکی از آن­ها دچار مشکل عاطفی، روانی، رفتاری، شناختی و… است، و فرد دیگر برای حل و یا درک مشکلات او تلاش می‌کند، روان‌درمانی می‌‌گویند.
روش روان‌درمانی لزوما برای درمان افرادی که از اختلالات روانی رنج می‌برند، استفاده نمی‌شود؛ بلکه شیوه‌ای درمانی جهت حل مشکلات فردی است و کمک می‌کند تا تعارض‌ها و تناقض‌های دورنی که منجر به بروز علائمی مانند ترس، دروغ، اضطراب، خشونت و… شده‌اند، برطرف شود.

دکتر گروس در مورد کتابش این‌گونه می‌گوید: «برای خیلی از ما پیش آمده که احساس می‌کنیم با وسوسه‌ها و گزینه‌های احمقانه در تلهٔ اعمال و افکار خود گرفتاریم و احساس ترس و ناخوشنودی به ما دست می‌دهد؛ گویی زندانی تاریخچهٔ زندگی‌مان هستیم. نمی‌توانیم به جلو برویم و با این حال باور داریم که راهی وجود دارد.
یکی از مراجعین من در معصومیت کامل این جمله را به من گفت «می‌خواهم عوض شوم به شرطی که تغییری در کار نباشد.» اما تخصص من در زمینهٔ تغییر است و مباحث این کتاب هم در این‌باره سخن می‌گوید و چون تغییر و از دست‌دادن عمیقا به هم وابسته هستند، بنابراین دگرگونی بدون از دست دادن میسر نیست. موضوع اصلی کتاب همین است. این کتاب حاصل ۲۵ سال کار در زمینهٔ روانکاوی و صرف ۵۰ هزار ساعت طی جلسات متعدد است.»


درباره کتاب احساسات ناگفتنی

کتاب احساسات ناگفتنی دریچهٔ تازه‌ای باز می‌کند که از آن می‌توان خود، دیگران و دنیا را بهتر شناخت و درک کرد. کتاب در قالب ۳۱ داستان براساس زندگی واقعی افرادی است که همگی از مراجعه‌کنندگان به دکتر گروس برای حل مشکلات‌شان بوده‌اند. ایشان به همراه هر کدام از مراجعه‌کنندگان به یک سفر اکتشافی جهت یافتن علت‌ علائم هر فرد در ناخودآگاه‌شان می‌روند که بسیار جالب و البته آموزنده است.

با توجه به متفاوت بودن نمونه‌های بررسی‌شده در هر فصل و همچنین شناختی که خواننده به‌مرور نسبت به علم روان‌درمانی و نحوهٔ کار دکتر گروس پیدا می‌کند، رفته‌رفته مطالعه کتاب برایش جالب‌تر می‌شود و این از نکات مثبت کتاب است که اثری از یکنواختی در آن دیده نمی‌شود.

داستان‌های این کتاب نشان می‌دهند که حرف زدن و گفت‌وگو چه تأثیر شگفتی در روان و ناخودآگاه ما دارد و فهمیده شدن تا چه انداره بارمان را سبک‌تر می‌کند. با مطالعهٔ احساسات ناگفتنی، می‌آموزیم چگونه با ناخودآگاه‌مان ارتباط برقرار کنیم، چگونه با واقعیات کنار بیاییم و آمادهٔ تغییر شویم، همچنین با هنر درست حرف زدن و درست گوش‌دادن آشنا می‌شویم.


درباره نویسنده کتاب احساسات ناگفتنی

دکتر استفان گروس متولد ۱۹۵۲ در آمریکا است. او تحصیلات خود را در دانشگاه‌های کالیفرنیا، برکلی و آکسفورد به پایان رسانده، و هم‌اکنون در لندن به روان‌کاوی مشغول است. این اثر اولین کتاب او و جزو پرفروش‌های معرفی‌شده توسط روزنامهٔ ساندی تایمز است.

آیا این کتاب برای شماست؟

اگر به مطالعه در حوزهٔ روانشناسی، به‌خصوص روان‌درمانی، علاقه‌مندید، توصیه می‌کنیم جا برای این کتاب در کتابخانه‌تان باز کنید. همچنین کسانی که به‌دنبال خودشناسی و آگاهی بیشتر در مورد ناخودآگاه هستند، مطالعه این کتاب بسیار کمک‌‌کننده و مفید خواهد بود.

کتابی خواندنی برای افرادی که به کتاب هایی به سبک اروین یالوم را برای خواندن و بهره بردن برای خوب زیستن علاقه مند هستند
دکتر استفان گروس در این اثر با بهره گیری از نوعی “شیوه روانکاوی”، با طرح 31 داستان کوتاه واقعی که شرح حال بیمارانش است، با گوش سپاری و همیاری دقیق و دلسوزانه با بیمارانش، آنان را وامی دارد تا داستان خود را بازگویند.

گروس گاه همانند یک کارآگاه، در پاره ای مواقع همانند راهنمای سفر، گاه چون مترجم و گاه چون ویراستارعمل می کند تا به آنان یاری دهد تا تکه های داستان زندگی خود را به هم وصل کنند، جاهای خالی آن را پر کرده و معنای زندگی خود را تغییر دهند.
نویسنده بدون ادعا، بدون داوری و بدون نسخه پیچی، در سفر اکتشافی بازنگریستن و سنجیدن زندگی، با بیماران خود راه می پوید و با حضور خود به آنها اط مینان می دهد که حداقل در ذهن شخص دیگری هم زنده هستند.


بخش‌هایی از کتاب احساسات ناگفتنی

امروزه، هر کجا که بچه‌های کوچک هستند، شما زمینهٔ موزیک تمجید را می‌شنوید: دختر خوب، پسرخوب، تو بهترینی. تحسین بچه‌هایمان ممکن است موقتا اعتماد‌ به نفس ما را بالا ببرد و به دیگران این پیام را بدهد که چه پدرومادرهای بی‌نظیری هستیم و چه بچه‌های محشری داریم، ولی این باعث نمی‌شود که بر بچه‌هایمان اثر خوبی داشته باشد. با تلاش‌های زیاد می‌خواهیم خودمان را متفاوت از پدرومادرهایمان نشان دهیم، اما در واقع همان کار آنها را می‌کنیم؛ کارکرد تمجیدهای بیهوده مانند انتقادهای بی‌فکر نسل گذشته است.

شعری از کتاب احساسات ناگفتنی

سفری به قعر درون
در چنین روزگار پر تشویش
اندر این زمان فسرده پریش

من و ما و دیگران پر درد
بس زخود بیگانه گشته و فرد

در پی رهیافت پا نهاده به راه
شعله ای برفروخته زآستانه ماه

و من اما اسیر در سرای اگر
دری ناگه گشود از ورای دگر

سفر آغاز شد، تا ورای مرز درون
پویشی به لایه های روان، تا به قعرجنون

رفتم آنسوی ذهن خسته خویش
دیدمش کودکی، پای بسته، زخمی و ریش

کردمش ناز و بوسیدمش بسیار
بس ببالید، شکفت ناگه از دل غار

خسته از حکمرانی والدانه خویش
دیدم اندر درون، مار سمی زده نیش

بنگر اکنون! سفر به اندرون راهی است
تا ز والد که همچنان ناهی است

در گشاییم به سوی کودکی خفته
رهش هموار سازیم و شسته و رفته

 

کتاب را از اینجا تهیه کنید

 


شناسنامه کتاب

عنوان کتاب: احساسات ناگفتنی
(The Examined Life; how we lose and find ourselves)
نویسنده: استفان گروس (Stephen Grosz)
موضوع: روان کاوی
نویسنده : استفان گروس
مترجم : نیسان فروزین
ناشر: کتاب سرا
قطع: رقعي
سال انتشار: ۱۳۹۳
تعداد چاپ: ۱
تعداد صفحات: ۲۲۸
قیمت: ۱۲۵,۰۰۰ ریال

منبع مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا