معرفی کتابموفقیت فردی

چگونه خود را باور کنیم

چگونه خود را باور کنیم

چگونه خود را باور کنیم  _ گام هایی در تقویت حس ارزشمندی و درمان زخم های احساسی

ضعف هاي شخصيتي از جمله معضلاتي است كه قشر وسيعي از جامعه را با مشكل مواجه نموده است . در اين ميان ضعف عزت نفس را مي توان مشكل ريشه داري دانست كه بي توجهي به آن را ه را براي هر گونه پيشرفتي دشوار خواهد ساخت. كه در اين كتاب به بررسي آن پرداخته مي شود.

خلاصه اي از كتاب به شرح ذيل است:

بخش اول: جست‌و‌جوی نكات اصلی

فصل اول: عزت‌نفس چیست؟

عزت نفس یك ماهیت درونی است نه حالت ساكن و قابل لمس كه بتوان آن را مستقیما مشاهده و ارزيابی كرد.
در اختیار داشتن بعضی از الگوهای قابل مشاهده در زمینه‌ی حسن عزت‌نفس، انگیزه شما را برای رسیدن به هدفتان تقویت حواهد كرد. حال این سوال پیش می‌آید كه چگونه می‌توان فردی را با حسن عزت‌‌نفس قوی تشخیص داد؟ بعضی خصوصیات ظاهری و رفتاری آن‌ها عبارت است از:
1) حتی در زمان‌های چالش‌های سخت در ظاهر راحت و كنترل‌شده عمل می‌كنند.
2) همیشه با آراستگی در دید عموم قرار می‌گیرند و نشاط و سلامت خود را نشان می‌دهند.
3) از لحاظ فكری و جسمی پرانرژی هستند و هدف مشخصی دارند.
4) ظاهر و باطن یكسانی دارند.
5) مثبت و خوش‌بین هستند.
6) مستقلا و خودمختار عمل می‌كند و در قبال كارهای خود مسئولانه عمل می‌كنند.
7) صمیمی و قابل اعتماد هستند و از خوشبختی دیگران ناراحت نمی‌شوند.
8) از حق خود دفاع می‌كنند در عین حال حق دیگران را ضایع نمی‌كنند.
9) به خود می‌اندیشند و در كنار موفقیت‌ها، معایب خود را دیده و در رفع آن می‌كوشند.

 

بنظر می‌رسد به محض اینكه ما خود را بعنوان یك فرد احساس كردیم دانه‌های عزت‌نفس در ما جوانه می‌زند. گاهی عزت نفس ما قوی و گاهی ضعیف می‌شود و البته در این زمینه دوران كودكی ما نیز بسیار حائز اهمیت می‌باشد زیرا عادت‌‌های اصلی ما در آن زمان شكل می‌گیرد.


چند نمونه از عواملی كه عزت‌نفس كودكان را كاهش می‌دهد عبارت است از:

1) بی‌توجهی به آن‌ها و احساساتشان
2) مورد تمسخر و تحقیر قرار گرفتن
3)‌برطرف نشدن نیازهای اساسی آنها
4)‌مقایسه كردن آن‌ها با دیگران
5) حمایت بیش از حد
6) تنبيه بیش از حد و …


بررسی‌ها نشان داده‌اند كودكانی كه در معرض چنین ضربه‌هایی قرار می‌گیرند در دوران بزرگسالی از دو مسئله به‌شدت رنج می‌برند:

1) حالت شخصیت قربانی: هیچ قدرتی برای دفاع از خود ندارد و خوشبختی‌های خود را ناپایدار می‌پندارند و هیچ انگیزه‌ای برای رسیدن به خواسته‌هايشان نخواهند داشت
2) نقص در مهارت‌های اجتماعی و شخصیتی: قادر به حفظ روابط خود نیستند و اعتمادبه‌نفس ندارند و حتی در برابر تحسین دیگران دستپاچه می‌شوند

 

اما در زندگی روزمره كنونی حتی اگر دوران كودكی لذت‌بخشی داشته باشیم ممكن است عزت‌نفسمان آسیب ببیند و بعضی از مواردی كه به عزت‌نفس در بزرگسالی اسیب می‌رساند عبارت‌اند از: مورد بی‌توجهی و عدم پذیرش قرار گرفتن، مورد قضاوت غيرمنصفانه قرار گرفتن، فریب خوردن بخصوص از طرف فردی معتمد و …و البته نباید تسلسلی كه به محض دریافت یكی از این ضربه‌ها در ما آغاز می‌شود را فراموش كنیم.

 

آسیب این ضربه‌ها بر افراد مختلف، متفاوت است و بستگی به عواملی از جمله: شدت ضربه و میزان قدرت و وضعیت اجتماعی، سلامتی جسمانی ما، كیفیت مهارت‌های خود حفاظتی كه ما را قادر می‌سازد به مقابله بپردازیم و توانایی ما برای مقاومت، دارد. بنابراین امری ضروری است بدانیم در دفاع از عزت‌نفس خود، چگونه باید از روش‌های موثر هدف‌دار و حتی جسورانه استفاده كنیم.


بخش دوم: ایجاد زیربناهایی برای عمل

فصل 2: ده كلید طلایی عزت‌نفس

بسیاری از ما در صورتیكه فلسفه‌ی كاری كه انجام می‌دهیم بدانیم احساس تعهد بیشتری نسبت به آن خواهیم كرد. ما در این فصل به بررسی اصول بنیادین پرورش عزت‌نفس می‌پردازیم.
1)بررسی دقيق: قبل از ایجاد هرگونه تغییری، منطقی است كه مطالعه دقیقی از وضعیت موجود داشته باشیم
2) توضیح: زمانیكه كه اطلاعات خود را جمع‌آوری كردیم، باید آنها را تا حد امكان تجزیه و تحلیل كنیم و مسئولیت هر آنچه را نتوانستیم تغییر دهیم به دیگران واگذار كنیم.
3) عشق: دوست‌داشتن خود باید به سرعت و كاملا در تمامی روش‌های عملی و قابل‌اجرا در نظر گرفته شود.
4) تمركز: باید در هر برنامه شما تنها بر روی یك مسئله تمركز كنید و به عمق آن توجه كنید
5) تصور: ایجاد تصویری روشن كه شخصیتی كه مایل به رسیدن به آن هستید باعث ايجاد انگیزه و پیشرفت می‌شود
6) خط ‌مشی: طرح و برنامه خود را با یك سازماندهی عالی تقویت كنید. در كنار هر هدف طولانی‌مدت سه هدف كوتاه مدت داشته باشید.
7) محرك‌ها: شناختن محرك‌های كاهش عزت‌نفس در ما، كمك می‌كند اقدام های مناسب را در مورد آنها انجام دهیم.
8) تشویق: از آنجا كه افراد با عزت‌نفس ضعیف از تشویق كردن خود غالبا پرهیز می‌كنند.ما همواره نیازمند فردی هستیم كه دائما شما را به خاطر پیشرفت‌هايتان تشویق كند.
9) تجربه: مطمئن‌ترین راه برای آزمودن روش مناسب برای تقویت عزت‌نفس، تجربه شخصی آن است .
10) ارزیابی: باید بطور منظم و كامل پیشرفت‌های خود را ارزیابی كنید.


فصل سوم: زخم‌هاي عاطفی عامل اصلی ضعف عزت نفس هستند

هرچه این زخم‌ها عمیق‌تر باشد این ضعف‌ها نیز شدیدتر است. آنها اغلب مایل‌اند به احساسات خود عمیقا آسیب برسانند و به همین علت تمام زتدگی خود را در انتظار معجزه‌ای برای درمان می‌گذرانند. از طریق هفت مرحله‌ی قابل پیش‌بینی ما می‌توانیم مرحله مرحله به خود برای درمان زخم‌های روانی كمك كنیم:

1) بررسی 2) بیان 3) آرامش 4) جبران 5)‌نگرش 6)‌راه‌یابی 7)‌بخشش

 

چرا درمان احساسات برای افراد با عزت‌نفس پایین تا این حد مشكل است؟

 

1) چون آنها به میزان بالایی از ناامیدی‌ها و شكست‌ها رنج می‌برند و دید منفی آنها باعث می‌شود حتی هنگام موفقیت با شكست مواجه شوند. 2) آن‌ها هدف مناسبی برای سودجویان هستند

چگونه می‌توان زخم‌های عاطفی كهنه را علاج كرد:

خط‌مشی ما يك سری از طرح‌های عملی سازنده است و حالت مطلوب حالتی است كه مراحل به ترتیب رعایت شوند و باید متذكر شد اگر روند درمان سريعتر از موعد مقرر طی شود یا بعضی مراحل نادیده گرفته شود کارایی لازم را از دست خواهد داد. قبل از شروع مراحل مدت كوتاهی فكر كنید تا بتوانید یك یا دو مسئله عاطفی حل نشده را بیابید زیرا در این‌صورت درك مراحل راحت‌تر خواهد بود

مرحله‌ي اول: بررسی/ هدف واقعی این مرحله سرزنش كردن فردي یا انتقام گرفتن نیست بلكه صرفا بررسی خاطرات واقعی ماست تا اینكه يك ذهنیت روشن در مورد آنچه روان ما را آزار می دهد مشخص كنیم و اقدام موثری انجام دهیم.
راه‌حل ممكن: مشكل را با یكی از دوستان با شعور خود مطرح كنیم.

 

مرحله دوم: بیان/ در این مرحله احساساتی را كه مربوط به ناراحتی‌های خود بوده احساس می‌كنیم و راه مطمئنی می‌یابیم تا آن احساسات را بیان كنیم.
راه‌حل ممكن: هنگامیكه دوش آب‌گرم می‌گیرید خاطرات را در ذهن خود تكرار كنید و اگر مایل بودید گریه كنید يا به يك موسیقی ملایم گوش كنید، اجازه دهید اندوه یا خشم شما بروز كند.

 

مرحله سوم: آرامش/ این مرحله به بحث درباره قدرت آرام‌بخش فردی می‌پردازد كه برای ما ارزش قائل است و بدون قضاوت به ما توجه می‌كند. نسبت به دردهای ما احساس همدردی می‌كند و اغلب موارد بهتر است كه او نیز توجه ونگرانی خود را به شكلی نشان دهد. در این مرحله افراد با عزت‌نفس ضعیف احساس ناامیدی می‌كنند و نمی‌توانند فكر كنند فردی حاضر است با آنها همدردی كند اما خیلی‌ها با كمال میل حاضرند اینكار را انجام دهند.
راه‌حل ممكن: همدردی و توجه دوستی را كه در زمینه تجربه‌های مشابهی با شما دارد طلب كنید.

 

مرحله چهارم: جبران/ اكنون در یك مرحله‌ی تشویقی هستیم. در این مرحله هدف آن است كه راهی بیابیم تا ناراحتی‌ها و دردهای گذشته‌ی خود را جبران كنیم. زمانی كه برای جبران مسئله‌ای برنامه‌ریزی می‌كنید به یاد داشته باشید كه این جبران باید برای شخص مناسب باشد. راه‌حل ممكن: گذراندن زمان بیشتری با دوستان صمیمی و برنامه‌ریزی برای اینكه مثلا پدر یا مادر مهربان‌تری در نظر خودم باشم.

 

مرحله پنجم: نگرش/ در این مرحله زمان آن رسیده تا درباره‌ی آنچه رخ داده فكر كنیم و به نتیجه برسیم. با یافتن جنبه‌های مثبت زخم‌های قدیمی، راحت‌تر دردهای گذشته را پشت‌سر می‌گذاریم.

می‌توان با پاسخ به برخی سوالات این مرحله را آغاز كنیم:

1) آیا اوضاع زخم درون من غیرعادی است؟ 2)‌آیا دوباره آن را تجربه خواهم كرد؟ كی و كجا؟ 3)‌آيا رفتار این فرد طبیعی بوده یا خير؟ 4) درس اصلی كه من درباره خود آموخته‌ام چه بوده است؟ 5) درباره دیگران چه آموخته‌ام؟ و …

نكته اصلی این مرحله اینست كه هدف این مرحله درمان ناراحتی‌های شخصی شماست. افراد با عزت‌نفس در این مرحله بیشتر سعی می‌كنند ن‍یازهای دیگران را براورده كنند.

راه‌حل ممكن: تهیه فهرستی از خصوصیات شخصی كه می‌تواند شخصیت مرا تقویت می‌كند.

مرحله ششم: راه‌یابی/ هدف این مرحله، يافتن راه‌های موثر در استفاده و بهره‌گیری مثبت از چیزهایی است كه ما از تجارب تلخ و روند درمان آن بدست می‌آوریم. بعضی از این یافته‌ها شامل افزایش توان درمانی، دانش یا شعور خاص، افزایش قدرت و نفوذ به واسطه تجربه‌هایمان می‌باشد.

راه‌حل ممكن: یك موسسه خیریه برای كودكان تاسیس كنید.

 

مرحله هفتم: بخشش/ منظور از این بخشش، بخششی نیست كه افراد با عزت‌نفس بخاطر خشنود كردن دیگران آنها را می‌بخشند اما چون عمیقا آنها را نبخشيده‌اند به سرزنش خود می‌پردازند چون در این صورت از لحاظ عاطفی بیشتر آسیب خواهند دید.اینجا منظور از بخشش اینست كه فرد به طرف آزار‌دهنده می‌گوید:« من كار تو را نمی‌پسندم و ناراحت شدم اما اگر تكرار نشود تو را می‌بخشم». این مرحله یك مرحله پاداشی است نه اصلی پس اگر نتوانستید به درهای طلایی این مرحله برسید از لحاظ عاطفی و اخلاقی احساس ناتوانی نكنید.

 


فصل چهارم: روشی برای ترك عادت‌های خود‌ تخریبی

مبارزه با عادت‌های مخرب مقدم بر هر كار دیگری است زیرا اگر نتوانید بر روی این رفتارهای خود كنترلی داشته باشید، تلاشتان برای انجام كارهای تقویت‌ نفس بی‌نتیجه خواهد بود

روشی برای مبارزه با عادت‌های بد:

بررسی قلمرو دشمن: در دفتری كه دائم همراه شماست تمامی اشتباهاتی را كه در برابر عزت‌نفستان مرتكب شده‌اید، یادداشت كنید. بدون شك متوجه می‌شوید كه دشمن شما در لباس‌های مختلف خود را نشان می‌دهد و تلاش شما را در زندگی و روابط بی‌اثر می‌كند. این فهرست ممكن است شامل موارد زیر ‌باشد:
معذرت‌خواهی‌های مكرر،‌پرخوری، بیش‌از‌حد كار كردن، سیگار كشیدن، زیاد حرف زدن و …

 

ارزیابی تهدید: فهرست خود را بر اساس هر موردی كه عزت نفس و سلامت شما را تهدید می‌كند با دقت به شش بخش تقسیم كنید و هر كدام از عادت‌های خود را در مقابل یكی از بخش‌های‌ زیر یادداشت كنید:

1- مرگ‌آور 2- بسیار خطرناك 3- خطرناك 4- كمی خطرناك 5- بعضی مواقع خطرناك 6- ناراحت‌كننده

انتخاب یك هدف آسان: انتخاب یك عادت منفی برای ترك كردن و تقویت مهارت‌های دیگر
جست‌و‌جوی نیروی متفق: یافتن دوستی كه عادت منفی‌ای مثل شما دارد.
قوی‌ترین فرماندهان خود را تعیین كنید: ارزیابی قوای شخصی كه می تواند بیشترین كمك را به شما كند
مغز تحلیل‌گر: كه می تواند روشی جامع را طرح‌ریزی كند كه نتیجه‌ی آن می‌تواند براحتی‌تحلیل شود
بخش خنده‌دار: شاد و خنده‌دار كردن تمامی جریان‌ها و جلوگیری از یكنواخت شدن آنها
خصوصیات تقویتی: كه رفاه و سلامت شما را در الویت قرار می‌دهد

 

خلاقیت: می‌تواند برای ابزار تخیلات بكار گرفته شود.

بخش عملی: كه می‌توان به كمك آن قاطعانه عمل كرد.
انتخاب یك شعار: شعاری را انتخاب كنید كه در زمان‌های فشار روحی الهام‌بخش شما باشد عباراتی نظیر این عبارت:« ممكن است مشكل باشد اما غیرممكن نیست»
ترسیم روش كلی: روش خود را بروی كاغذ پیاده كنید بطوری كه طرحتان با روش مبارزتان هم‌خوانی‌داشته باشید و آن را در جایی وصل كنید كه به خوبی ببینید. از نمودار جدول هم می‌توانید استفاده كنید.
منابع خود را دسته‌بندی كنید: آن مقدار از موجودی خود را كه در حال حاضر در دسترس شما قرار دارد و می‌تواند برای مبارزه عادت‌های منفی به شما كمك كند، یادداشت كنید. سپس بررسی كنید چه منابع أیگری را می‌توانید تهیه كنید.
پرچم خود را برافرازید و اعلام جنگ كنید: به دنیا بگویید كه به جنگ می‌روید و چرا و در چه زمانی می‌روید اما اسرار خود را فاش نكنید.
اولین حمله‌ی خود را طرح‌ریزی كنید: شما هدف آسانی را انتخاب كرده‌اید پس اولین حمله‌ی خود را سریعا انجام دهید چون درغیراینصورت شكر شما روحیه‌ی خود را از دست می‌دهد و در هفته‌ی اول وظیفه دارید به خوبی مبارزه كنید و مطمئنا این مبارزه‌ای است كه به یك پیروزی الهام‌بخش ختم خواهد شد.
ارزیابی روشن دشمن: بدترین دشمن شما، عادتهای بد دیگر شما است. سعی كنید با یك روش متقابل هوشیارانه یا كمك اضافی نیروهای متفق با این دشمن مبارزه كنید مثلا از دوستی تقاضا كنید كه هر روز با تلفن يادآوری‌های لازم را به شما بكند.

در نظر گرفتن طرح‌های احتمالی: هر كسی ممكن است در برنامه‌ریزی‌هایش اشتباه كند چون دشمن همواره غیرمنتظره ظاهر می‌شود بنابراین در كنار هر روشی یك طرح اضافه برای مواقع لازم در نظر بگیرید.

خود را در بهترین حالت نگه‌دارید: مبارزه با عادت‌های مخرب در مدت كوتاه، انرژی شما را تا حد زیادی كاهش می‌دهد. تمرین‌های روزانه خود را فراموش نكنید اما باید سعی كنید زمان كافی برای استراحت داشته باشید. هم‌چنین در راه رفتن، لباس پوشیدن خود دقت كنید تا احساس كنید همان فردی هستید كه می‌خواهد با عادات بد خود مبارزه كند.
در مقابل غارتگران صمیمی خود را محافظت كنید: این افراد ظاهری دلسوز اما باطنی حسود دارند كه خواهان شكست شما در مبارزه‌ای هستند كه هيچگاه خود قادر به موفقیت در آن نبوده‌اند.

سلاح خود را آماده كنید: برای مثال شاید مهارت‌های تدافعی شما نیاز به بررسی بيشتری داشته باشد (تا قاطعانه نه بگویید)

از تبلیغات استفاده كنید: با صحبت درباره‌ی خود، به خود انگیزه دهید و خود را تقویت كنید از عباراتی مثبتی نظیر « من پیروز می‌شوم»، « من پشتكار دارم» استفاده كنید. با پیشرفت در مبارزه از تلاش خود تعریف كنید و تقریبا بعد از هر قدم كه به جلو رفتید، به خود پاداش دهید.
انتظار رنج را داشته باشید: به خود یادآوری كنید «نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود» اما بدانید این رنج‌ها بزودی در سایه‌ی پیروزی فراموش خواهند شد. اگر زخم مانع از پیشرفت شما شد كمی استراحت كنید و دوباره به نبرد بازگردید.
از دوستان دائما كمك بخواهید: نگرانی‌ها و ترس‌های خود را بازگو كنید و كمك بخواهید اجازه دهید همدردی‌های دیگران شما را آرام و در مقابل دشمن‌های درونی تقویت كند.
برای روز پیروزی خود برنامه‌ریزی كنید و جشن بگیرید: این جشن پیروزی برای دیگران نیز الهام‌بخش خواهد بود.
نیروهای تدافعی خود را آماده نگه دارید: ممكن است عادت‌های بد دوباره بازگردند پس باید خود را با اطلاعاتی مجهز كنیم كه از طریق آن نیروهای تدافعی ما بتوانند كار خود را بخوبی انجام دهند. یك راه برای انجام اینكار تهیه فهرستی از علائم هشداردهنده‌ی اولیه‌ای‌است كه تیم دفاعی شما را برای یك عادت در اختیار داشته باشد. قبل از اینكه آن عادات بار دیگر در شما تكرار شود.

 


فصل پنجم: روش‌های حمایت شخصی

در طول یك روز ممكن است بطور غیرمنتظره‌ای با ناامیدی‌ها، فشارها و بی‌عاطفگی‌های بسیار روبرو شوید پس آن عده از ما كه از لحاظ درونی از ثبات و استحكام كافی برخوردار نیستند، برای سال‌های آینده زندگی خود نیازمند حمایت‌های فردی قابل ملاحظه‌ای خواهند بود.
در ارتباط با رشد شخصیتی و برای تقویت توان دفاعی خود در مقابل تاثیرات منفی بیرونی می‌توان در سه زمینه‌ی اصلی كار كرد:

1) اندیشه مثبت 2) جسارت 3)‌كنترل تنش

اندیشه مثبت: من در اینجا چهار روش ساده را انتخاب كرده‌ام كه به منظور تقویت عزت‌نفس می‌توان از آنها استفاده بسیاری نمود.

روش جی‌ای‌ای: این روش مخصوص خود من (نویسنده) است. هنگامیكه نسبت به خود، دیگران و شرایط احساس بدی دارید از این روش استفاده كنید تا دریابید افكار شما منطقی است یا غیرمنطقی. ابتدا سه سوال ساده از خود بپرسید و در صورت مثبت بودن پاسختان، افكار خود را مثبت‌تر و منطقی‌تر كنید.

1- آیا من تجربه‌های خاص خود را عمومیت بخشیده‌ام؟ مثلا: « تمام رئیس‌ها غیرمعاشرتی و كناره‌گیرند .. –» بعضی از رئیس‌ها خیلی هم معاشرتی هستند.
2- آیا من درباره مسائل یا خطرها و مشكلات موجود مبالغه كرده‌ام؟ مثلا :« اینكار غیرممكن است» –» اینكار تلاش می‌خواهد.
3- آیا من جنبه‌های مثبت را مستثنی كرده‌ام؟ مثلا:« این یك پیشرفت فوق‌العاده فاجعه‌برانگیز است.» –» این پیشرفت فرصت‌هایی را برای ما فراهم می‌كند كه تیم‌كاری خود را امتحان كنیم و پرورش دهیم»

 

بازنگری دیدگاه: این روش در زمان تبدیل یك عبارت یا پرسش دارای بار منفی به عبارتی با بار مثبت موثر است. بویژه در جمع‌هایی كه فرد را به واسطه انتقادها و نگرانی‌ها تحت تاثیر قرار داده‌اند.
مثال:« چه صفی! اگر قرار باشد اینجا بایستم و وقتم را تلف كنم دیوانه می‌شوم، این تاسف‌بار نیست؟»
–» « چه صف بلندی- حداقل من ده دقیقه بدون مزاحم خواهم بود/ تا افكارم را جمع‌بندی كنم …/ با فردی گفتگو كنم یا… »
تایید: این روش استفاده از عبارت‌های مثبتی است كه ما مرتبا برای خود تكرار می‌كنیم. در زمان استفاده، در صورت امكان جملات را بلند، مثبت و قاطعانه بیان كنید. مثال‌هایی از این عبارت:« من یك فرد خوش‌بین هستم»، « من می‌پذیرم با دیگران متفاوت هستم» و … می‌باشد.

تكیه بر گذشته: در این روش‌ها ما تجربه‌های مثبت گذشته خود را برای تقویت حس اعتماد‌به‌نفس و مثبت‌اندیشی به خود یاد‌اوری می‌كنیم.

روش خود يادآوری: از روش آرام‌سازی مطلوب خود استفاده كنید تا خود را در حالت آرامشی عمیق احساس كنید. تجربه‌ای از گذشته كه در آن احساس عزت‌نفس بالایی داشته‌اید را بیاد آورید و سعی كنید احساسات آن زمان را كاملا به یاد آورید و در همان لحظه یك كلمه خاص را ادا كنید یا به بدن خود ضربه كوچكی بزنید تا اگر در جمعی احساس بدی پیدا كردید با یادآوری آن كلمه خاص یا زدن آن ضربه به خود با حس عزت‌نفس قوی عكس‌العمل نشان دهید.


جسارت: جسارت باعث انسجام رفتار ما می‌شود و حتی اگر آنچه خواسته‌ایم دست نیابیم باز هم در خود احساس احترام به نفس داریم زیرا تمام تلاش خود را كرده‌ایم و همچنین آنانكه شاهد رفتار جسورانه ما بوده‌اند با احترام و توجه با ما رفتار می‌كنند.

رفتار جسورانه چیست؟ جسارت یعنی: 1) نیت و درخواست كردن آنچه می‌خواهیم ( با علم به اینكه ممكن است موفق نشویم) 2) رفتارهایی كه همیشه به حق دیگران نیز در آنها احترام گذاشته می‌شود.

خصوصیات انسان‌های جسور: صریح، مختصرگو و شفاف، با پشتكار و قاطع، آرام و تحت‌كنترل، مثبت و سرزنده، بدعت‌گذار و مبارز،‌همكاری‌كننده و آزادی‌خواه، مهربان و منصف و از خود بخوبی مراقبت می‌كند.

خصوصیات انسان‌های جسور: صریح، مختصرگو و شفاف، با پشتكار و قاطع، آرام و تحت‌كنترل، مثبت و سرزنده، بدعت‌گذار و مبارز،‌همكاری‌كننده و آزادی‌خواه، مهربان و منصف و از خود بخوبی مراقبت می‌كند.

 

در آموزش رفتارهای جسورانه پنج روش مهم وجود دارد. این روش‌ها را بطور عملی بكار گیرید تا بصورت رفتارهای روزمره شما درآیند و زمان استفاده از آن‌ها را نیز خواهید یافت.

1- روش صفحه شكسته: نكات عمده/ شما مستقیم و خلاصه اظهار می‌كنید: آنچه را می‌خواهید، نیاز دارید و احساس می‌كنید. آنچه را مایلید انجام دهید یا ندهید. آنچه را مایلید دیگران انجام دهند یا ندهند. بطور مداوم یك جمله خلاصه شده را بارها تكرار كنید تا یا فرد مود‌نظر تسلیم شود یا هردوی شما به یك مصالحه قابل‌قبول برسید.
چه زمانی از این روش استفاده كنیم؟ این روش یك روش حمایت فردی است:

– هنگامیكه می‌خواهید بر روی مسئله‌ای مهم تاكید كنید اما كسی به شما توجه نمی‌كند.
– زمانی كه از حقوق قانونی و اخلاقی شما سوء‌استفاده شده و شما خواهان عدالت هستید.
– شما مایلید احساس خاصی را قطعا اظهار كنید و در همان حال فردی اصرار دارد كه احساس متفاوتی داشته باشید.
روش استفاده: جمله‌ی مورد نظر خود را یادداشت كنید بهتر است خواسته شما منطقی و اخلاقی باشد. جمله‌ای كه همدردی شما نیز در آن احساس می‌شود را یادداشت كنید. جمله‌ی اول را بعنوان جمله‌ی كلیدی در مقابل گفته‌های طرف بكار ببرید و آن را چند بار تكرار كنید، همدردی خود را در مواقع لزوم نشان دهید، با لحنی جدی و آرام صحبت كنید و در مقابل بهانه‌ها، توهین‌ها و تهدیدها تنها جمله‌ی خود را تكرار كنید.

 

2- گیج كردن: شما در مقابل انتقادهای دیگران طوری برخورد می‌كنید كه گویا حق با آنهاست حتی اگر كاملا اشتباه باشد و در اینصورت فرد حرف خود را تكرار نمی‌كند چون جواب مورد‌نظر را نگرفته است.
زمان استفاده: هرگاه از ما انتقاد شد. این انتقاد ممكن است از طرف كسی باشد كه حقی برای انتقاد ندارد یا در زمان مناسب انقاد خود را مطرح نكرده است یا شما را بطور غیرمنطقی تحقیر كرده‌اند.

 

3- پذیرش منفی: با پذیرش حقیقت، انتقاد فرد را بدون دفاع و ادامه‌ی بحث پاسخ می‌دهید تا زمانی كه از جمله‌های خود دست بردارد.
زمان استفاده: زمانی كه اطمینان دارید مسئله پذیرفته شده را پذیرفته‌اید (اگر كل مسئله را قبول نداید از روش گیج‌كننده استفاده كنید). مثلا زمانی كه از شما انتقادی شده كه شما خود به اشتباهتان پی‌برده‌اید ولي خسته‌تر از آن هستید كه با فرد انتقاد كننده بحث كنید یا از نقص‌های فیزیكی شما انتقاد شده كه قادر به تغییر آن نیستید.

 

4- بازجویی منفی: با خواستن جزئیات بیشتر مخالفت خود را اظهار می‌كنید تا در صورت بی‌اساس بودن می‌توانید از روش‌های گیج‌كننده و پذیرش منفی مانع از ادامه‌ی بحث شوید ولی اگر بجا بود و انرژی لازم را داشت‍ید از این روش برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر استفاده كنید.
زمان استفاده: زمانی كه فكر می كنید انتقادی بی‌جا و غیرمنصفانه است یا مطمئن نیستید فرد انتقاد كننده نیت خوبی داشته باشد .از این روش تنها زمانی استفاده كنید كه احساس كردید عزت‌نفس شما نسبتا حالت ترمیم‌پذیری پیدا كرده است و برای متوقف كردن مسیر انتقادها می‌توانید از روش‌های گیج‌كننده یا پذیرش منفی استفاده كنید.

 

5- یادداشت كردن: استفاده از یك سری نكات دقیق جهت آمادگی برای یك سخنرانی جامع و تمرین كردن این نكات با صدای بلند. این یادداشت‌ كمك می‌كند فرد مقتدری بنظر برسید و دیگران نیز با توجه بیشتری به شما گوش می‌دهند.
زمان استفاده: احساس ناامیدی و نگرانی در شما به حدی است كه نیاز به كنترل بیشتری دارید و مایلید روند مثبتی به روند گفتگوها بدهید، مخصوصا زمانی كه طرف مقابل تا حد زیادی حالت تدافی دارد.

چگونه می‌توان یك یادداشت تهیه كرد؟

چهار بخش اصلی یك یادداشت عبارت‌اند از : توضیح، احساسات، احتیاجات و نتایج.
توضیح: توضیح شرایط بطور واضح و مختصر. از بیان توجیهات و چراهای شرایط بپرهیزید.
احساسات: بیان درست احساسات و استفاده از عبارت « من احساس می‌كنم كه … » و بیان كنید كه احساسات دیگران را نیز در نظر گرفته‌اید (عبارت همدردی)
احتیاجات: بیان كردن آنچه می‌خواهید و آنچه نمی‌خواهید بطور مختصر و مستقیم و البته درخواست شما باید منطقی باشد.
نتایج: پی‌آمد پذیرفتن خواسته‌ی شما یا عدم پذیرش آن را بیان كنید و در آخر اضافه كنید چه عواقبی برای آنان كه به درخواست شما توجه نكرده‌اند، در نظر گرفته‌اید. البته ممكن است شما هرگز از نتایج منفی استفاده نكنید ولی نوشتن آنها باعث تقویت توان شخصی شما می‌شود.


كنترل تنش:

امروزه تقریبا تمام افراد در زمینه كنترل تنش به نوعی متخصص هستند اگر زمانی احساس خستگی و كسالت كنند هیچ كمبودی از لحاظ نكته‌ی حكیمانه و نصایح احساس نخواهند كرد. البته افرادی هم واقعا در این زمینه متخصص شده‌اند و با الهام گرفتن از صنایع نوینی كه پاسخگوی نیازها در این جامعه پویا و پرفشار می‌باشد مرور پیشرفت می‌كنند. من هم چند ایده جدید ارائه می‌دهم.
كنترل فعالانه تنش همواره باید بخش مهمی از ساخت و حفظ عزت‌نفس ما به حساب آید. اگر روش شما در برخورد با فشارها نامناسب است كمی از وقت خود را صرف منابع موجود یا خواندن كتابی كنید كه در این زمینه باشد مثلا می‌توانید یكی از كتاب‌های من با عنوان ” مثبت بودن در شرایط فشار” استفاده كنید. شما می‌توانید هرگاه احساس كردید زیاد تحت‌فشار هستید این فهرست را مرور كنید.

نكات كلی درباره كنترل تنش مواقعی كه تحت‌فشار قرار می‌گیریم:

وظایف و كارهای خود را الویت‌بندی كنید و برای‌هر كاری در شروع هر روز زمانی را در نظر بگیرید،
كاملا مراقب حالات خود باشید كه خود را تحت فشار قرار ندهید ، از جسم خود محافظت كنید، غذاهای سالمی بخورید كه با مذاق وضعیت درونی‌تان سازگار باشد، مصرف مواد محرك را محدود كنید، زودتر از معمول بخوابید و از زودتر از همیشه بیدار شوید، تا جایی كه امكان دارد محیط خود را خالی از تنش كنید ، در دفترچه‌ای برنامه خود را مشخص كنید، خود را از احساسات درگیر‌كننده رها كنید، زمان‌هایی را صرف شنیدن موزیك، خواندن كتاب،دیدن برنامه‌های تلویزیونی و زمانی را برای تصفیه فكر انتخاب كنید، حداقل ده تا پانزده دقیقه ورزش سبك در هر روز و سه جلسه ورزش سنگین در هر هفته داشته باشید، در ابتدای هر هفته برنامه‌ای برای تفریح در نظر بگیرید تا شوخ‌طبعی و طیب‌خاطر شما را تقویت كند.

روش‌هایی برای اثربخشی سریع

تمرینات فیزیكی جزئی: هرگاه كه احساس كردید كه خستگی‌های جسمانی شما مانع احساس آرامش شماست از این روش استفاده كنید مانند كشیدن بدن، حركت سر و گردن، باز و بسته كردن دست‌ها و صاف نشستن.
احیاء كننده ذهنی جادویی: این روش را می‌توان در هر موقعیتی اجرا كرد مثلا هنگامیكه در صف ایستاده‌اید یا در انتظار مصاحبه و امتحان هستید چشم‌های خود را ببندید، سه چهار نفس عمیق بكشید از شماره پنجاه بصورت معكوس بشمارید یا الفبا را در ذهن خود مرور كنید.
مدیتیشن همراه با اظهارات مثبت: در حالی كه چشم‌های خود را بسته‌اید جملات كوتاه و مثبت را همراه دم و بازدم خود تكرار كنید مثلا در حال دم بگویید “من” و در حال بازدم بگویید “با اعتماد‌به‌نفس یا دوست‌داشتنی هستم” . چنانچه نگرانی یا اندیشه‌هایی به ذهن شما خطور كند به آرامی توجه خود را به جملات مثبت معطوف كنید.
مدیتیشن همراه با نمادهای تجسمی: چشم‌ها را ببندید و در ذهن خود صحنه‌ای را مجسم كنید كه احساس آرامش و صلح در شما بیدار شود و از قدرت تخیل خود استفاده كنید و آن صحنه را با جزئیات كامل بررسی كنید.
آرام‌بخش شب گذشته- تجسم خلاق: استفاده از تصورات مختلف كمك می‌كند تا مهارت‌های اعتمادبخش خود را تمرین كنید و در ضمیر ناخود‌آگاه خود تصویر موفقیت در رسیدن به هدف را القا كنید. چه زمانی از این روش استفاده كنید: شب گذشته می‌بایست با یك مبارزه سخت مواجه می‌شدید در حالی كه می‌خواستید اعتمادبه‌نفس و آرامش داشته باشید.

این تمرین بین بیست دقیقه تا یك ساعت طول می‌كشد، می‌توانید از یك آهنگ آرام‌بخش استفاده كنید در محلی خلوت مثل حمام دراز بكشید آرام و منظم تنفس كنید در تصور خود از برنامه‌های صبح روز بعد لذا ببرید بررسی وقایع روز بعد خود را با ذهنی باز و مثبت ادامه دهید مراقب باشید ذهنتان را در مواجهه با بحران و لحظات سخت آرام و خونسرد تصور كنید، تصورات خود را ستایش كنید ‍زیرا هر چه این تصورات قوی‌تر باشند امكان به حقیقت پیوستن آنها در روز بعد بیشتر است.
برنامه زمان‌بندی: هر روز صبح فهرست كارهای روزانه خود را تهیه كنید و آن را مرور نمایید و به هر مورد بسته به میزان تنش‌افزایی یك تا ده امتیاز بدهید و برای هر مرحله بسته به میزان تنش یك تمرین آرامش‌دهنده در نظر بگیرید و در پایان روز فهرست خود را مرور كنید.

متوجه باشید كه :
الف: آیا تمرین مورد نیاز را برای از بین بردن تنش انجام داده‌اید.
ب: آیا تمرین موثر بوده است یا نه. چنانچه تلاش شما پایین‌تر از حد استاندارد مورد نظر شما باشد یادداشت مربوطه را در یك محل عمومی نصب كنید یا از فردی بخواهید كه با آرامش این مسئله را به شما گوشزد كند.

علائمی كه معمولا نشان‌دهنده تنش هستند:

علائم جسمانی: سوء‌هاضمه، سردردهای عصبی، مشكلات روده‌ای، سرگیجه
علائم روانی: بی‌حوصلگی، اضطراب، هیجان بیش‌از‌حد، بی‌احساسی، افزایش بدگمانی
علائم رفتاری: تمركز ضعیف، صحبت كردن بیش‌ازحد، گوشه‌گیری، عجول بودن، تردید در تصمیم، ظاهر ژولیده، كابوس دیدن

 


بخش سوم: برنامه‌های خودیاری

فصل ششم: تغییر بزرگ

در این فصل به بررسی برنامه‌های عملی خودیاری می‌پردازیم تا شما بتوانید از عزت‌نفس خود محافظت كنید. پس با بهانه‌ها و افكار رویایی خود برای همیشه خداحافظی‌ كنید و خود را برای‌عمل آماده كنید. این برنامه دوازده مرحله دارد كه شما و عزت‌نفس‌تان را كاملا متحول می‌كند و به تقویت روانی می‌پردازد. انجام هر یك از این مراحل نیاز به تمرین دارد:

 

مرحله اول: نیایش یك مدل الهام‌بخش
تمرین/ چه نوع فعالیتی را بیشتر از بقیه دوست داشته‌ام؟ یا دوست داشته‌ام چطور بنظر آیم؟

 

مرحله دوم: تخمین‌زدن
تمرین/ چه كارهایی باید انجام دهیم تا میزان انرژی خود را در برآوردن نیازهای جسمانی، فكری و احساسی بالا ببرم

 

مرحله سوم: كامل كردن تحلیل شخصی
تمرین/ تحلیل نقاط ضعف و قدرت من

 

مرحله چهارم: تقویت مسیره
تمرین/ تقویت قوای من، مانند من با استعدادم یا من ارتباط خوبی با دیگران برقرار می‌كنم

 

مرحله پنجم: از بین بردم موانع
تمرین/ درمان دردهای درونی

 

مرحله ششم: تقویت نقاط ضعف
تمرین/ تقویت ضعف‌های من مانند ضعف‌های جهانی عقل و هوش یا رفتار در ارتباط با دیگران

 

مرحله هفتم: جانشینی عادت‌های كهنه و خارج‌شده
تمرین/ جایگزینی بخش‌های كهنه و قدیمی من

 

مرحله هشتم: بررسی روابط
تمرین/ مرتبط كردن تمامی بخش‌های وجودی‌ام

 

مرحله نهم: تا آنجا كه لازم است مرتب، آماده و حاضر باشید
تمرین/ بهبود اوضاع ظاهری من مانند رعایت رژیم غذایی تا نام‌نویسی در كلاس ژیمناستیك، ملاقات با یك مشاور در امور ظاهری

 

مرحله دهم: هموار كردن مسیر و سوخت‌گیری
تمرین/ سوخت‌گیری برای حركت سریع مانند هر لحظه برای من ارزش دارد

 

مرحله یازدهم: در نظر گرفتن مسائل ایمنی
تمرین/ احتمال روش‌های حمایت شخصی خود

 

مرحله دوازدهم: آزمون عملكرد و بوم‌شناسی
تمرین/ كد بزرگراه خود من مانند خواستن آنچه می‌خواهم- حمایت از شهرتم- مراقبت از سلامتی‌ام

 


فصل هفتم: نگهداری منظم

ما به دو شكل می‌توانیم وظیفه خود را در قبال مراقبت مستمر از عزت‌نفسمان بجا آوریم:
1- از كار در زمینه احساس تنفر كنیم و نسبت به كسانی كه با داشتن اعتمادبه‌نفس به پیشرفت خود كمك می‌كنند احساس حسادت كنیم.

2- از انجام وظایف خود در قبال مراقبت از این پیشرفت لذت ببریم.
در كتاب چگونه خود را باور کنیم ما اغلب توجه خود را به تاثیرات مخرب عادت‌های بد معطوف كرده‌ایم اما اكنون زمان آن رسیده است كه به بررسی تاثیرات مثبت عادت‌های خوب بپردازیم. كلید موفقیت در هر برنامه نگهداری، داشتن نظم مداوم است. یك راه برای اینكه سعی كنید “عادت حفظ و نگهداری” خوبی را در خود بوجود آورید آن است كه فهرستی از سوالات كلیدی را در چند نسخه تهیه كنید و آن را در دوره‌های زمانی‌ مناسب به دفترچه خود اضافه كنید.سرانجام می‌توانید پرسش‌نامه و یادداشت‌ها را نیز در پرونده شخصی خود وارد كنید یا اگر خیلی باهوش هستید آن را بصورت یك برنامه كامپیوتری طرح‌ریزی كنید.

شما می‌توانید قبل از استفاده از روش‌های هوشمندانه خود از فهرست زیر استفاده كنید:
1- تمرین حفظ و نگهداری عزت‌نفس خودم 2- تمرین بازرسی سالانه من


فصل هشتم: راهبردهای شكست

بدون شك عادت ما در ضربه زدن به افراد ضعیف و تواضع نسبت به قهرمانان باعث پرورش و تقویت افرادی می‌شود كه با كوچكترین ضربه در زندگی به سرعت در زندگی پیشرفت می‌كنند. اما زمانی كه آنها با فشار سنگین مشكلاتی مانند شكست در ازدواج مواجه می‌شوند چه اتفاقی رخ می‌دهد!؟ حقیقت تلخ آن است كه دچار افسردگی شدید می‌شوند و خود را كاملا دورافتاده و منزوی تصور می‌كنند. متاسفانه عده‌ای هرگز خود را از این حالت خارج نمی‌كنند و آن هم تنها به این دلیل كه نمی‌توانند قادر به چنین كاری هستند.

بنابراین با وجود آنكه در گذشته قهرمان بوده‌اند در مواجهه با بعضی مشكلات هیچ تلاشی برای بهبود وضعیت خود انجام نمی‌دهند، همین‌طور در زمینه درمان زخم‌های عاطفی دیگر زمانی كه عزت‌نفس ما به شدت ضربه می‌خورد تنها نشستن و نظاره كردن راه‌چاره نیست ما باید گام‌های موثر و سازنده‌ای برداریم تا مطمئن شویم كه به بهترین نحو به درمان این مشكل احساسی خواهیم پرداخت. درمانی كه نه تنها لایه‌های بیرونی احساسات ما بلكه اساس و پایه‌های روانی ما را كاملا تحت‌تاثیر قرار دهد.

تمرین ” استفاده از راهبرد شكست” مخصوص خود من است كه شامل چند مرحله می‌باشد.

مرحله اول: پوشه اضطراری خود را در‌اورید،‌ این پوشه حیاتی باید در یك محل قابل دسترس قرار گیرد مثل دفترچه خاطرات. این پوشه حاوی شماره‌های تماس افرادی است كه برای بازگرداندن عزت‌نفس شما به سیره قبلی خود به شما كمك خواهند كرد.
یدك‌كش: منظور یك دوست منطقی است كه بدون هیچگونه پرسش یا تحمیل بار احساسی در زمان مشكلات به شما كمك می‌كند.
آمبولانس: منظور فردی است كه مایل و قادر است كه با عشق و مهربانی از شما مراقبت كند.
پلیس: منظور دوست منطقی دیگری است كه به اندازه كافی قوی هست كه در كنار شما بماند تا زمانی كه به او نیاز دارید از شما حمایت كند.
وكیل: دوست بافكری است كه به شما كمك می‌كند در مورد هر كاری كه می‌خواهید انجام دهید فكر كنید و همواره حقوقتان را به شما یاد‌آوری می‌كند.
نماینده بیمه: منظور دوستی است كه می‌تواند در شرایطی اضطراری از لحاظ مالی به شما كمك كند.
مرحله دوم: برای‌تقاضای‌كمك تلفن كنید، نامه بنویسید یا فریاد بزنید. شاید كمك خواستن در ظاهر ساده به نظر برسد اما با عزن‌نفس ضعیف این كار سخت‌ترین مرحله از راهبرد شكست می‌باشد.
مرحله سوم: مدتی استراحت كنید. در شرایط ایده‌آل من یك دوران بیكاری را توصیه می‌كنم اما تعداد كمی از ما استطاعت آن را خواهیم داشت.
مرحله چهارم: شما نیازمند افكار و تجربه‌های‌مثبت هستید. فعالیت‌هایی را كه می‌توانند به شما كمك كنند تا محدوده‌ی ذهنی‌خود را مثبت كنید مشخص كنید.
مرحله پنجم: آیا روی مسائل احساس خود كار می‌كنید. با رعایت اصول لازم در مراحل درمان عاطفی ممكن است بتوانید بطور موثری كار خود را به تنهایی انجام دهید اما اگر احساس می‌كنید كه قادر به این كار نیستید تردید نكنید و از كمك‌های تخصصی مشاوران و درمانگران استفاده كنید.
مرحله ششم: نقشه و مسیر خود را بررسی كنید. گذشتن از مرحله‌ی‌ شكست كار دشواری است با این حال زمانی كه شما نیز مانند من یك بازمانده‌ی كهنه‌كار شدید متوجه خواهید شد كه این فاجعه چه فرصت‌های متحیر كننده‌ای را در اختیار رشد و پیشرفت شما قرار می‌دهد.
مرحله هفتم: به عضویت یك باشگاه درآیید. اگر بخوبی كار كرده‌اید و درمان عاطفی خود را به پایان رسانیده‌اند باید بتوانید با اعتمادبه‌نفس به راه خود ادامه دهید.

 


بخش چهارم: از توان خود برای قدرتمند شدن استفاده كنید

فصل نهم: ساختن عزت‌نفس در دیگران

كمك به پیشرفت دیگران می‌تواند بزرگترین لذت زندگی باشد.
كدام فرد عزت‌‌نفس دیگران را پرورش می‌دهد: گاهی با افرادی ملاقات كرده‌اید كه از تمامی‌ذرات وجودشان ارتعاشات تقویت عزت‌نفس ساطع می‌شود با دیدن آنها می‌توانیم احساس كنیم كه حس خود ارزشمندیمان تقویت شده است. اینجا فهرستی از خصوصیات افرادی آورده شده است كه در ارتباط با دیگران و در زندگی خصوصی و اجتماعی پرورش‌دهنده عزت‌نفس هستند.

نمادی از پرورش‌دهندگان عزت‌‌نفس:

افرادی كه دائما به دیگران كمك می‌كنند تا نسبت به خود احساس خوبی داشته باشند معمولا:
– از بالا بودن سطح عزت‌نفس‌شان احساس غرور می‌كنند.
– پیوسته شاد و موفق و نسبت به آینده خوشبین هستند.
– بی‌تعصب هستند و به شنیدن ایده‌های‌تازه ملاقات و شناخت افراد جدید علاقه نشان می‌دهند.
– از صمیم قلب اعتقاد دارند كه افراد و سازمان توانایی تغییر كردن را دارند.
– از قدرت خود برای تحت‌فشار قرار دادن دیگران استفاده نمی‌كنند.
– از شناخت و پرورش توانایی‌های افراد هر سازمانی لذت می‌برند
– هم از لحاظ مالی هم از نظر منابع زمان و دانش خود سخاوتمندند با این حال به لحاظ محافظتی ذخائری را برای خود حفظ می‌كنند.

 

مدیرانی‌كه حس عزت‌نفس افراد را پرورش می‌دهند: در زندگی روزمره این مدیران افرادی هستند كه:

– اغلب از قصر عاج خود خارج می‌شوند و فعالانه در سطوح مختلف كار به همكاری می‌پردازند.
– از رفتارهای غیر كلامی كه بیانگر احترام به دیگران است استفاده می‌كنند.
– به سلامت كارگران توجه دارند و مراقبند كه آنها منصفانه حقوق بگیرند و از امنیت و رفاه لازم برخوردار باشند.
– به راحتی‌مسئولیت اشتباهات خود را بر عهده می‌گیرند و هرگز به دنبال سپر بلا نیستند.
– در شرایط پرتنش و مراحل تغییرات كاری از لحاظ عملی و عاطفی حمایت لازم را از كارگران به عمل می‌آورند.

والدینی كه عزت‌نفس را پرورش می‌دهند: همه ما میتوانیم این والدین را تشخیص دهیم زیرا آنها:

– مرتب كلمه دوستت دارم را تكرار می‌كنند و پیوسته اظهار می‌دارند« از تو خوشم می‌آید چون…»
– به زبانی صحبت می‌كنند كه برای فرزندان قابل درك باشد ولی بچه‌ها را لوس نمی‌كنند.
– از متفاوت بودن قابلیت‌ها و استعدادهای فرزندانشان با خود احساس شوق و اشتیاق می‌كنند.
-به فرزندان خود قول بی‌قید و شرط می‌دهند كه تا هر زمان كه بتوانند روی پای خوی بایستید از آنها نگهداری خواهند كرد.
– برای‌فرزندان خود فرصت‌هایی را بوجود آورند تا لحظات خوبی را با دوستانشان سپری كنند.
– نظریات و عقاید فرزندان خود را جویا می‌شوند و با علاقه و احترام به صحبت‌های آنان گوش می‌دهند.
– در ناامیدی‌ها و رنجها ‌از آنها حمایت می‌كنند.
– فرزندان را به دنیای بزرگترها وارد می‌كنند و هرگز فاصله‌ای بین خود در آنان بوجود نمی‌آورند.

شهروندانی كه عزت‌نفس دیگران را پرورش می‌دهند: ما می‌توانیم این افراد را بشناسیم زیرا:

– در زندگی روزمره همواره لبخند می‌زنند.
– سعی می‌كنند كه از اسم كوچك افراد استفاده كنند.
– متعلقات خود را به دیگران قرض می دهند و به همه پیشنهاد می‌كنند كه در مواقع نیاز از آنها كمك بگیرند.
– مراقب پاكیزگی محیط هستند و اموالی را كه دیگران استفاده می‌كنند و ارزشمند به شمار می‌رود خراب نمی‌كنند.
-در شركت از غیبت و شایعه‌پراكنی خودداری می‌كنند.
– از محصولات محلی استفاده می‌كنند حتی اگر در محل زندگی خود نباشند.
– از حقوق و علایق افرادی كه قادر به دفاع از خود نیستند دفاع می كنند.
– نسبت به مسائل مهم اجتماعی و دنیایی به خوبی آگاهند حتی اگر شخصا از لحاظ شرایط زندگی در رفاه باشند.


مراحل عملی تقویت توانایی‌های عزت‌نفس خود:

مرحله اول/ تحلیل توان فعلی شما : ارزیابی توان فعلی خود را در ساخت عزت‌نفس باید تمرین كرد.

مرحله دوم/ در مقابل وسوسه‌ها مقاومت كنید:برخورد با وسوسه‌ها را تمرین كنید.

مرحله سوم/ تعصب خود را كنترل كنید: با تمرین گسترش افق‌های همدلی من
مرحله چهارم/ مهارت‌های خود را در زمینه گوش كردن تقویت كنید:با تمرین تقویت مهارت‌های گوش دادن
مرحله پنجم/ توانایی خود را برای تعریف كردن و قدردانی تقویت كنید :با تمرین تقویت توانایی خود در پذیرش تمجید.
مرحله ششم/ برای خود و ماموریتان حامیانی یابید


چگونه خود را باور کنیم

شما به روش‌های‌ مختلفی می‌توانید این حمایت را برای خود كسب كنید مثلا از طریق گفتگوهای غیررسمی مستمر با دوستان مورد علاقه، پیوستن به یكی از شبكه‌های حمایتی- ملی افرادی كه به تقویت عزت‌نفس می‌پدازند، خواندن مستمر كتاب‌ها یا توجه به برنامه‌های مرتبط به این موضوع.

بزرگترین انقلاب نسل ما كشف این حقیقت است كه با تغییر باورهای ذهنی خود می‌توانند جنبه‌های بیرونی زندگی خویش را دستخوش تغییر كنند.
به دنیای این تحولات شگرف خوش آمدید.

****

منبع: کتاب ” چگونه خود را باور كنیم ” – نویسنده : گیل لیندن فیلد-مترجم :لاله دهقانی-انتشارات جیحون از سايت http://isaarsci.ir

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا