مقاله

شیوع معضل چاقی در روستاها

شیوع معضل چاقی در روستاها

شیوع معضل چاقی در روستاهاسبک زندگی ناسالم در روستاها به شهرها نزدیک شده و شاهد شیوع معضل چاقی در روستاها هم هستیم. مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر اعلام کرد در شهرها از هر چهار نفر یک نفر، و در روستاها از هر پنج نفر یک نفر چاق است.

به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، افشین استوار با بیان این آمار چاقی، افزود: تحرک کم و دریافت کالری زیاد را از عوامل چاقی دانست. هچنین وی افزود: نسبت چاقی در استان ها متفاوت است، و در استانهای مرکزی و شمالی چاقی بیشتر شیوع دارد. ما هم به بهانه روز روستا و عشایر، این موضوع را دنبال کردیم. همراه ما باشید

چاقی به روستــا می‌رود

استوار بیان داشت: مازندران، اردبیل، گیلان و سمنان بالاترین شیوع چاقی را دارا هستند.

وی با اعلام اینکه، دیگر برخلاف تصورات گذشته چاقی بیماری افراد ثروتمند و سطوح بالای اجتماعی و اقتصادی جامعه نیست، اظهار داشت: طبقات کمتر برخوردار هم با این معضل دست به گریبانند.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر خاطرنشان کرد: استرس، عدم تغذیه سالم و تسهیلات لازم برای تحرک فیزیکی و عدم آگاهی مهم ترین علل وقوع این معضل است.

وی تصریح کرد: فعالیت های بهداشتی، عمدتاً بر روی گیرندگان خدمات متمرکز هستند، ولی سطوح دیگر را درگیر نمی کنند که باید با تمهیداتی این مشکل را برطرف کرد. شیوع معضل چاقی در روستاها

 


زنان روستایی ایرانی از آمریکایی ها چاق تر هستند

معاون وزیر بهداشت به جام جم گفت: طی تحقیقی که در 362 روستای استان گلستان روی پنجاه هزار نفر در حال انجام است، زنان روستایی ایران از زنان روستایی آمریکا چاق تر بوده و چاقی مردان روستایی کشور نیز نزدیک به مردان آمریکایی است.

ملک زاده افزود: بیشترین شیوع سرطان مری در جهان، در استان گلستان بوده، که یکی از دلایل آن چاقی است. بطوریکه در تحقیق روی پنجاه هزار نفر جمعیت بالای چهل سال این استان، 62 درصد آنان چاق هستند.

وی افزود: طبق این تحقیق، 10 درصد این افراد چاق، دیابت و 30 درصد آنان نیز کبد چرب دارند و زیاد غذا می خورند که غذای اصلی آنان نان و برنج است؛ نان و برنج در چاقی بدتر از چربی عمل می کند.

معاون وزیر بهداشت گفت: چهار هزار و 130 نفر از این پنجاه هزار نفر مورد مطالعه طی هشت سال جان خود را از دست دادند. که 50 درصد آنان به خاطر سکته های مغزی و قلبی، و 22 درصد نیز به دلیل سرطان جان خود را از دست دادند.

ملک زاده افزود: برخی از این افراد نیز به دلیل بیماری های مزمن کلیوی، ریوی و کبدی جان خود را از دست دادند. شیوع معضل چاقی در روستاها

 


برنامه وزارت بهداشت برای تغذیه زنان روستایی

مشاور وزیر بهداشت در امور زنان با اشاره به برخی همکاری‌های این حوزه با معاونت‌های بهداشت و درمان وزارت بهداشت، گفت: در حوزه بهداشت برنامه‌ای برای بهبود تغذیه زنان روستایی و عشایر طرح‌ریزی شده و در معاونت درمان نیز در راستای اجرای طرح انطباق در بیمارستان‌ها حرکت می‌کنیم.

دکتر ساره محمدی مشاور وزیر بهداشت در امور زنان در همایش بهبود تغذیه جامعه با مشارکت زنان روستایی و عشایر، که در سالن وزارت بهداشت برگزار شده بود، با اشاره به برخی اقدامات و همکاری‌های حوزه امور زنان وزارت بهداشت با حوزه‌های آموزش، بهدشت و درمان، گفت:

خوشبختانه حوزه امور زنان وزارت بهداشت با سایر حوزه‌های این وزارتخانه همکاری‌های خوبی را آغاز کرده است. به عنوان مثال، اقدامات خوبی را با معاونت دانشجویی آغاز کرده‌ایم، و بر اساس آن امیدواریم بتوانیم بسته‌های مناسبی، با اولویت بانوان در این زمینه تدوین کنیم. البته هدف ما از این برنامه‌ها تحکیم بنیان خانواده است. شیوع معضل چاقی در روستاها

تدوین بسته خدماتی برای بهبود تغذیه زنان عشایر و روستایی

وی با بیان این که فعالیت‌های گسترده‌ای را هم با حوزه بهداشتی وزارت بهداشت آغاز کرده‌ایم، افزود: به طوریکه، در حال حاضر طرحی را برای بهبود تغذیه در زنان عشایر و روستایی پیش می‌بریم. و بر همین اساس، همایشی در این زمینه برگزار می‌شود. در این راستا، قرار است یک بسته خدماتی در این باره تدوین شود، تا بتوانیم یکسری مکمل‌ها و جایگزین‌های غذایی را، با هزینه  مناسب‌تر در اختیار زنان عشایر و روستایی قرار دهیم، تا این قشر بتوانند از فرآورده‌های غذایی با هزینه کمتر و ارزش غذایی بالاتری استفاده کنند.

محمدی، با بیان اینکه یک بسته خدماتی را در این زمینه در معاونت بهداشتی وزارت بهداشت و با همکاری حوزه امور زنان و وزارت جهاد کشاورزی تدوین خواهیم کرد، افزود: در این زمینه دانشگاه‌های علوم پزشکی که بازوهای خدماتی وزارت بهداشت در سراسر کشور محسوب می‌شوند، این خدمات را به زنان عشایر و روستایی ارائه خواهند داد. بنابراین، استارت اجرای این برنامه زده شده و امیدواریم بتوانیم با کمک دانشگاه‌های علوم پزشکی به تدریج آن را انجام دهیم. شیوع معضل چاقی در روستاها

 


همایش بهبود تغذیه جامعه با مشارکت زنان روستایی و عشایری برگزار شد

همایش بهبود تغذیه جامعه با مشارکت زنان روستایی و عشایری با حضور دکتر اسکندر زند، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات؛ آموزش و ترویج کشاورزی، مهندس فروغ‌السادات بنی‌هاشم؛ مشاور وزیر و مدیر کل دفتر زنان روستایی و عشایری و مسئولان معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در  وزارت بهداشت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت ترویج کشاورزی، دکتر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با ایراد سخنانی در این همایش، با اشاره به  اهمیت موضوع بهبود تغذیه، به عوامل مختلف در تولید مواد غذایی، توزیع غذا به صورت عادلانه، تولید محصول سالم و کیفیت غذا پرداخت.

وی با تأکید به تولید مواد غذایی گواهی شده، و بیان این‌که تولید محصول از مزرعه تا مصرف، باید گواهی شود، افزود: غذای گواهی‌شده، غذایی است که در تمام مراحل تولید گواهی شود، گواهی در مزرعه، در هنگام تولید، پس از برداشت، بعد از انبار، و در موقع توزیع باید انجام شود.

دکتر زند در ادامه تصریح کرد: یکی دیگر از موارد مهم در امنیت غذایی کاهش ضایعات است و موضوع سوم الگوی مصرف است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در پایان سخنان خود ابراز داشت: سه رسالت مهم برای امنیت غذایی، پایش سلامت غذا، کاهش ضایعات  و اصلاح الگوی  مصرف  است. شیوع معضل چاقی در روستاها

 

مشاور وزیر و مدیر کل دفتر زنان روستایی و عشایری

در ادامه این همایش مهندس بنی‌هاشم مشاور وزیر و مدیر کل دفتر زنان روستایی و عشایری در سخنانی تأکید کرد: با تأمین امنیت غذایی با استفاده از باغچه‌های خانگی تولید و مصرف غذا به‌طور موازی اجرا می‌شود.

در بخش دیگری از این همایش، تفاهم‌نامه همکاری بهبود تغذیه جامعه با مشارکت زنان روستایی و عشایری فی‌مابین سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی و معاونت بهداشت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منعقد شد و از کارشناس مسئول امور زنان فعال در بخش بهداشت جامعه روستایی تقدیر شد. شیوع معضل چاقی در روستاها


اصلاح وضعیت تغذیه زنان روستایی و عشایر، در دستور

طبق اعلام مسئولان وزارت بهداشت، قرار است با همکاری جهادکشاورزی برنامه‌ای برای بهبود وضعیت تغذیه زنان روستایی و عشایر در کشور اجرا شود؛ برنامه‌ای که دو راهبرد اصلی دارد و آموزش و کشت جایگزین را محور فعالیت‌های خود قرار داده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، چندی پیش ساره محمدی – مشاور وزیر بهداشت در امور زنان- از برنامه‌ریزی برای بهبود تغذیه زنان در کشور خبر داد و این برنامه را یکی از بندهای تفاهم‌نامه میان وزارت بهداشت و معاونت زنان ریاست جمهوری معرفی کرد و گفت: «این برنامه با همکاری مشترک دفتر امور زنان و بهبود تغذیه وزارت بهداشت با تمرکز بر بهبود تغذیه زنان روستایی و عشایر انجام می‌شود. تلاش می‌کنیم علاوه بر این برنامه، آنها را در زمینه تولیدات غذایی نیز توانمند کنیم. این بحث برای زنان شهری و خانه‌دار نیز اجرا می‌شود. سعی می‌کنیم آموزش‌های صحیحی در زمینه سبدغذایی مناسب خانوار به آنها داده شود تا به هدف خود در زمینه بیماری‌های غیرواگیر برسیم.»

طبق آنچه متولیان اجرای این برنامه اعلام می‌کنند تمرکز اصلی این برنامه آموزش، فرهنگسازی، ترویج مصرف غذاهای ایرانی و همچنین استفاده ازظرفیت زمین‌های در دسترس زنان روستایی و عشایر برای گسترش کاشت سبزیجات است. شیوع معضل چاقی در روستاها

 

مدیربرنامه بهبود تغذیه در مراکز جمعی

رضا عزتیان- مدیربرنامه بهبود تغذیه در مراکز جمعی- در گفت‌وگو با ایسنا، درباره جزییات این برنامه وزارت بهداشت توضیح می‌دهد و به ایسنا می‌گوید: زنان در تمام نقاطی که محصولات غذایی تولید می‌شود حضور دارند؛ به همین دلیل می‌توان گفت سنگر اول امنیت غذایی در دست این گروه قرار دارد.   یکی از ویژگی‌های زنان روستایی و عشایر نقش آنها  در تولید محصولات کشاورزی است، که باعث می‌شود برنامه ویژه‌ای برای آنها در نظر بگیریم. آنها  تولید کنندگان اصلی موادغذایی هستند، و با توجه به این موضوع باید سواد و آگاهی این گروه را افزایش دهیم و برای توانمندسازی آنها فعالیت کنیم.

فرهنگ ایرانی از نظر تغذیه‌ای غنی

وی ادامه می‌دهد: یکی از تهدیدات غذایی که در حال حاضر دنیا را تحت تاثیر قرار داده، استفاده از فست‌فودها است. این نوع از مواد غذایی باعث چاقی و اضافه وزن می‌شوند و در نهایت فرد با بیماری‌های زیادی روبرو خواهد شد. این در حالیست که به سادگی می‌توان این نوع از مواد غذایی را توسط زنان حذف کرد؛ به شرط اینکه بدانند چه نوع غذایی مناسب گروه‌های سنی مختلف اعضای خانواده است.

مدیر برنامه بهبود تغذیه در مراکز جمعی همچنین اضافه می‌کند: فرهنگ ایرانی از نظر تغذیه‌ای غنی است. چون در طول دو تا سه هزار سال تمدن ایرانی، مردم  در معرض خطرات مختلفی مانند خشکسالی، قحطی، جنگ، بیماری و … بوده‌اند. در نتیجه به خوبی یاد گرفته‌اند که چگونه در برابر این شرایط جان سالم به در برند. یکی از این راه‌ها، تولید غذاهایی ارزان، با مواد اولیه داخلی و هماهنگ با ذائقه اعضای خانواده بود.

به گفته عزتیان، استفاده نکردن از سبزیجات یکی از تهدیدات غذایی در ایران است که راه حل آن استفاده از زمین‌های در دسترس زنان روستایی و عشایر برای کاشت این محصولات است؛ چون با این روش علاوه بر تامین نیاز خانواده، می‌توان تا حدودی به معیشت خانواده نیز کمک کرد. شیوع معضل چاقی در روستاها

راهبردهای این برنامه

وی در ادامه درباره راهبردهای این برنامه می‌گوید: اصلاح الگوی تغذیه‌ای و توانمندسازی زنان عشایر و روستایی از راه کشت جایگزین، دو راهبرد مهم وزارت بهداشت برای بهبود تغذیه این گروه از جامعه است. به همین منظور تفاهم‌نامه‌ای  با وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای این دو برنامه امضا شده است که امیدواریم از امسال آنها را در تمام معاونت‌های بهداشتی پیگیری کنیم. برگزاری دوره‌های آموزشی برای فراگیری اصول تغذیه سالم، اصلاح الگوی پخت و تهیه خوراک‌های ایرانی و همچنین برگزاری جشنواره برای معرفی این خوراک‌ها بخش دیگری از این راهبردها هستند. شیوع معضل چاقی در روستاها

 

مدیر برنامه بهبود تغذیه در مراکز جمعی درباره چگونگی اجرای این برنامه برای زنان شهری نیز بیان می‌کند: در حال حاضر برنامه آموزش تغذیه صحیح توسط کارشناسان بهبود تغذیه در سطح مراکز سلامت جامعه در شهرها اجرا می‌شود. علاوه بر آن زنان می‌توانند  به راحتی از  خدمات بهبود تغذیه در این مراکز استفاده کنند. به جز این موارد، خدمات تغذیه‌ای دیگری مانند مکمل‌یاری و افزودن ویتامین، آهن و روی به موادغذایی پرمصرف برای بهبود وضعیت ریزمغذی‌ها در گروه زنان انجام می‌شود. شیوع معضل چاقی در روستاها

منبع مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا