مقاله

سازمان دهی زندگی

علت اختلال های ناشی از شلوغی

ما در دنیایی زندگی می کنیم که در آن تکنولوژی ما را قادر می سازد سریع تر از قبل اطلاعات را به اشتراک بگذاریم. این امر انتخاب های ما را گسترش داده و توانایی ما را برای دستیابی به هر چیزی، در هر زمانی و در هر جایی بالا برده است. این یعنی اینکه ما در تمام وجوه زندگی مان موارد بیشتری برای سازمان دهی زندگی و نظم بخشیدن داریم. گاهی وقت ها، این موضوع باعث گیج شدن و غیر کنترل بودن شرایط، میشود.

در واقع فناوری های نوظهور، که بخشی از زندگی روزمره ماشدند؛ چالش های جدیدی را ایجاد می کنند که ضرورت نظم و ترتیب را بیشتر اهمیت پیدا می کند. بعضی از تکنولوژی ها که به آسان شدن کارها کمک می کنند، عملا باعث می شوند که وقت کم بیاوریم و زندگی سخت و پیچیده شود. پس میتوان با ترکیب کردن آنها در نظام های مدیریت زمان، به گونه ای آنها را عملا کنترل کرد.

ضروت ساده سازی و کاهش شلوغی، مورد توجه همگان قرار گرفته و در حال حاضر مقالات روزنامه ها و مجلات زیادی و  همچنین عنوان، برنامه های تلویزیونی کثیری به این موضوع اختصاص یافته است؛ تا زندگی و جهان اطراف مان را با تغییرات ایجاد شده در سیستمها و برنامه های روزانه، سازماندهی کرده و تطبیق بدهیم. این به شما کمک می کند تا کنترل زندگی را در دست داشته باشید تا با تغییرات سریع تکنولوژی از قافله عقب نمانید.

سازمان دهی برای کارآمد بودن باید ساده و سرگرم کننده باشد. روش هایی رو بکار بگیریم که انعطاف پذیر باشند و با رشد و گسترش نیازهای شماف قابل توسعه باشند. همان هایی که به نیازهای پی در پی  و در حال تغییر جهان پیرامون ما پاسخ می دهند. باید یاد بگیریم که چطور در زندگی، اهدافی واقع گرایانه تعیین کنیم که زندگیمان را ساده نگه داریم و با سازمان دهی خوش بگذرونیم.

رها کردن کلمه غیر ممکن برای سازمان دهی زندگی

شاید زمان آن رسیده که به جای ضرب المثل “خواستن، توانستن است”  باید بگویم  “دانستن، توانستن است”. قدرت حقیقی دانش از درک این نکته که “باید بهترین استفاده را از دانش برد”، بوجود می آید. برای رسیدن به همچین قدرتی باید دانش، سازماندهی شده باشد. اطلاعات به خودی خود هیچ ارزش ذاتی ندارند. ارزش آن ها به ابزارهای سازماندهی هستند که اساس زندگی را تشکیل می دهند.

نظم دادن به زندگی مان برای حمایت از خودمان در تصویری برای زندگی و شادی حقیقی و هر روز گام برداشتن به سوی این تصویر؛ مهم ترین گامی است که می توانیم برداریم. اشکالی ندارد که چند بار سعی کرده اید و موفق نشده اید، تلاش کنید یک بار برای همیشه منظم شوید. از جایی که هستید شروع کنید و این بار به آرزویتان میرسید. به قول جورج برنارد شو: ” جهنم رها کردن است و بهشت هدایت کردن است”

شاید شما می دانید که باید چیکار کنید اما نمی دانید چطور  !! پس یاد بگیرید که چطور مسیرتان را ترسیم کنید. توصیه می شود از هر جایی که می توانید ایده بگیرید: از از تکنیک های بهبود فردی و موفقیت، از مهندسی و تکنولوژی فکر، از تمرکز عمیق یوگا، از تجسم خلاق و تصویر سازی، از روان شناسی و رفتار شناختی و هر چیزی که کار ساز باشد، مناسب ترین چیز را انتخاب کنید. فقط یادتان باشد که شیوه های راحت و مطابق با سبک زندگی و شخصیت خودتان را برگزینید.

سازمان دهی چیزی نیست که خودش بوجود بیاید، بلکه از طریق هدایت لذت بخش حاصل می شود.  مثل همه مهارت های دیگر زندگی، خیلی از ما ها کسی را نداشته ایم که مهارت های مورد نیاز برای منظم بودن را به ما یاد بدهد؛ اما با درک و شناخت می توان به مهارت سازمان دهی رسید.

یادتان باشد ” افراد، منظم به دنیا نمی ایند، بلکه تربیت می شوند”

 

نویسنده: علیرضا آزاد

مشاور ارشد مدیریت استراتزیک بدن

منبع:

http://www.wikihow.com/Be-Organized

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا