مقاله

راه حل های کاهش وزن برای کودکان و نوجوانان

راه حل های کاهش وزن برای کودکان و نوجوانان

در این مقاله، ما درباره دلایل چاقی کودک و راه حل های آن صحبت می کنیم. که شما می توانید از همین امروز برای کمک به کودک یا نوجوان چاقتان بکار ببندید. تا علاوه بر کم کردن وزن، سلامتی، اعتماد به نفس و روحیه خود را بازیابد.

کودکان چاق رنج می برند. آنها به این دلیل رنج می برند که مورد تمسخر و طرد شدن هم سن و سال هایشان قرار می گیرند. آن ها اغلب نمی توانند در مسابقات ورزشی یا دیگر فعالیت های تفریحی مدرسه شرکت کنند. در واقع، این کودکان بی گناه، قربانی دنیای غذاهای فست فود، پرکالری، و ارزان بی  کیفیت هستند. قربان زندگی های بی جنب و جوش بی تحرک و به اصطلاح مرفه…

تشخیص چاقی کودکان

نمی توانید صرفا بخاطر اینکه کودکتان کمی تپل است، او را چاق محسوب کنید. قبل از اینکه کتاب های رژیم غذایی را بخرید و یخچال را خالی کنید، به روند رشد آنها توجه کنید.

ممکن است چند ماهی چاق شوند و سپس در عرض چند ماه، 4 یا 5 سانت رشد کنند. آرامش خود را حفظ کنید و علمی تر به قضیه نگاه کنید. این بردباری هم به نفع خودتان است هم به نفع کودکتان.

در این جا چند روش مختلف را به شما معرفی می کنیم و شما می توانید برای فهمیدن این که کودکتان، اضافه وزن دارد یا خیر، آنها را به کار ببرید:

  • جدول وزن استاندارد در مطب پزشکان: طبق این جدول اگر وزن کودک شما 12% بالاتر از وزن معمولی سن و قد خود در جدول است، چاق محسوب می شود. شما می توانیداین جدول را از پزشک کودکتان بخواهید.

  • درصد چربی بدن: این راه، ساده ترین راه برای تعیین اضافه وزن فرزندتان است. در مراکز تخصصی یا حتی بعضی از باشگاه های ورزشی از کارشناسی بخواهید تا درصد چربی بدن کودکتان را اندازه بگیرد.(کلیپر)

  • نمودار شاخص توده بدنی (BMI): مراکز نظارت و پیشگیری، نمودار شاخص را با توجه به سن، جنس و میزان رشد طبیعی محاسبه می کند.

توصیه ما برای تشخیص چاقی و میزان اضافه وزن کودک و حتی خودتان استفاده از روش اندازه گیری درصد چربی بدن است. از حالا برای سه، شش و نه ماه آینده برای فرزندتان درصد چربی بدن هدف تعیین کنید.

بهترین نتیجه این است که در یک فاصله سه ماه، یک یا دو واحد کاهش داشته باشد. البته یادتان باشد که اندازه گیری مکرر، جز اینکه بار روانی زیادی دارد هیچ کمکی نمی کند.

هر مرحله پیشرفت فرزند خود را با هدیه ویژه ای که البته نباید خوراکی باشد جشن بگیرید. مثل توپ فوتبال جدید، یا وعده رفتن به مراکز تفریحی همچون پارک آبی که تحرک و فعالیتش را هم زیاد می کند.

برسی عوامل پزشکی موثر در چاقی کودکان

اگر کودک شما اضافه وزن دارد، ابتدا موارد زیر را برسی کنید: آلرژی ها، بیماری های شکمی، داروهای تجویزی و غیر تجویزی، دیابت نوع 2، عوامل ژنتیکی.

  • آلرژی ها

آلرژی ها یا حساسیت های غذایی موجب اضافه وزن می شوند. ممکن است این آلرژی ها هیچ علائمی نداشته باشند. بلکه فقط بدن، آن غذای خاص را مثل یک سم قلمداد کند و مواد مغذی آن را به درستی گوارش نکند و نتیجتا آن را به صورت چربی ذخیره کند.

بیشترین غذاهایی که موجب حساسیت یا آلرژی می شوند گندم، لبنیات و قند های مصنوعی همچون آسپارتام هستند.

یکی از راه های تشخیص حساسیت غذایی استفاده از روش رژیم حذفی  است. برای مثال به مدت یک هفته محصولات گندمی را از رژیم غذایی کودکتان حذف کنید. و در یابید که آیا وزن کم می کند یا خیر.

  • بیماری های شکمی

بیماری شکمی یا سلیاک اختلال گوارشی مزمنی است که بر اثر فقدان تحمل مورثی گلوتن بوجود می آید. علایم این بیماری افزایش یا کاهش وزن، اسهال، تحریک پذیری روده است

این بیماری هنوز درمانی قطعی ندارد، اما می توان آن را با حذف مواد غذایی حاوی گلوتن از رژیم غذایی تا حدی درمان کرد.

غذاهای حاوی گلوتن عبارتند از: گندم، جو، جوی دو سر، چاودار، کورن فلکس، آرد گندم، جو پرک.

اگر شک دارید کودکتان به گلوتن حساسیت دارد باید او را نزد متخصص آلرژی ببرید تا با آزمایش های لازم تشخیص قطعی داده شود.

  • داروهای تجویزی

مصرف یا سوء مصرف بعضی ازداروهای نسخه ای نیز می تواند موجب اضافه وزن شوند. از آن جمله می توان به داروهای ضد درد و ضد اضطراب و داروهای حاوی استروئید، مانند پردنیزول(کورتون) و ترکیباتی که در اسپرهای نفسی بکار می رود، و همچنین داروهای ضدصرع و ضد تشنج، اشاره کرد.

  • دیابت نوع 2

سندرم متابولیسم سرآغاز دیابت نوع 2 است. اگر فکر می کنید ممکن است فرزند چاقتان به سندرم متابولیسم مبتلا باشد، در این صورت با پزشک متخصص مشورت کنید تا یاد بگیرید چطور می توانید سطح انسولین خون را تنظیم و به کاهش وزن فرندتان کمک کنید.

  • عوامل ژنتیکی

چاقی و اضافه وزن کودکتان ممکن است دلایل ژنتیکی داشته باشد. اگر احتمال می دهید فرزندتان در معرض ابتلا به بیماری های ژنتیکی دخیل در افزایش وزن است، او را نزد پزشک ببرید تا آزمایش های لازم را انجام دهد. اینطوری بهتر و راحت تر به فرزندتان کمک می کنید.

والدینی که عامل چاقی فرزندشان هستند

شاید کمکی ناعادلانه بنظر برسد ولی ما موارد بسیاری دیده ایم که والدین نا خودآگاه سد راه حل مشکل اضافه وزن فرزندشان می شوند تا مانع از کاهش وزن کودکانشان شوند. برای مثال:

  • پدر و مادری که به اجار فرزند 9 ساله اش را وادار به رعایت رژیم های سخت می کند. در حالی که فرزندش فقط پنج کیلو اضافه وزن دارد.

  • پدر و مادری که به فرزندش پیشنهاد می دهد با هم در کلاس های کنترل وزن و جلسات رژیم درمانی شرکت کنند. فشار آوردن به دختر بچه 9 ساله برای کاهش وزن انتظار بسیار زیادی است. اجازه دهید کودکتان کودک باشد و از کودکی لذت ببرد.

  • مادری که دختر شانزده ساله اش را نزد مربی کاهش وزن می فرستد ولی باز هم اجازه نمی دهد همه غذاهایی را که در رژیم غذایی اش توصیه شده، بخورد.

  • و نهایتا والدینی که نمی خواهند بپذیرند کودکشان اضافه وزن دارد و هیچ کاری برایش انجام نمی دهند.

اختلالات روانی غذا خوردن

اختلالات غذا خوردن اغلب در دوران بلوغ و نوجوانی شروع می شود که ریشه های روان شناختی دارد و نتایج آن می تواند بسیار مخرب باشد.

در مقام پدر و مادر شما باید علایم هشدار دهنده را بدانید. اگر این مشکل زود تشخیص داده شود، بچه ها فرصت و احتمال موفقیت زیادی برای اصلاح رفتارهای غذایی بد خود دارند و می توانند براحتی سلامت جسمی، فکری و روحی خود را باز یابند.

علائم هشداردهنده این اختلالات عبارتند از:

  • توجه و حساسیت بیش از حد به ظاهر جسمی.

در این جا شما با موضوع بسیار حساسی رویرو شده اید. زیرا نوجوانی اوج توجه به ظاهر و مقایسه بدن با دیگران است. توجه زیاد طبیعی است، اما توجه بیش از حد و مفرط می تواند مخرب باشد.

  • پرخور و چاق نشدن.

دلیل این وضعیت ممکن است اختلالی بنام بولیمیا یا پرخوری روانی باشد که عبارت است از پرخوری و استفراغ عمدی. نشانه های بولیمیا عبارت است از:

  1. بهانه آوردن برای رفتن به دستشویی بلافاصله بعد از غذا

  2. بوی بد و عجیب در دستشویی بلافاصله پس از غذا

  3. استفاده از داروهای مسهل و ادرادرآور

  • کاهش وزن بدون توجیه.

کاهش وزن شدید و بی دلیل ممکن است علامت انورکسیا باشد. فرد مبتلا انور کسیا یا بی اشتهایی روانی اغلب از جامعه گریزان است. او خود را به شدت از غذا محروم می کند تا جایی که به کلی اشتهای خود را از دست می دهد.

  • زیاد غذا خوردن به صورت پنهانی و احساس گناه از آن.

این رفتار ممکن است نشانه اختلال پرخوری باشد

اصلاح شیوه و سبک زندگی

پیش از طرح این موضوع باید بگوییم که یکی از نتایج مثبت برنامه ریزی برای کاهش وزن کودکان، کمک به سلامت و تنظیم وزن همه افراد خانواده است. در واقع، اجرای برنامه ریزی، مستلزم ایجاد تغییرات در خودتان است. که در نهایت به فرزندتان کمک می کند وزن خود را کم کند.

  • زمان مشخصی برای خوردن وعده ها و میان وعده های روزانه تعیین کنید. به بچه آموزش دهید که چطور بر اساس نیاز بدنشان و میزان گرسنگی غذا بخورند.

  • برای هر کس جداگانه غذا بکشید و همه غذا را روی میز نگذارید تا هر کس هر چقدر می خواهد بکشد.

  • دوباره غذا کشیدن را تشویق نکنید.

  • غذاها و نوشابه های رژیمی سرو نکنید. تا جایی که می توانید از نوشابه های دیگر نیز پرهیز کنید. فقط کافی آست آنها را نخرید.

  • یخچال و فریزرتان را انبارهای غذاهای یخ زده و آماده نکنید.

  • میان وعده های سالم تهیه کنید و تنقلاتی مانند چیپس، پفک، پاپ کورن و چوب شور را از برنامه بچه ها حذف کنید. همچنین از خرید تنقلات شیرین مثل کیک و بیسکویت و شکلات و آبنات پرهیز کنید.

  • رفتارهای غذایی خوب و سالم را ترویج بدهید.

  • ورزش منطم را به صورت بخشی از برنامه روزانه خانواده درآورید.

  • با خانواده به فعالیت های کوهنوردی، دوچرخه سواری، بدمینتون، پینگ پنگ و یا ورزش های دسته جمعی بپردازید.

  • زمان تلویزیون نگاه کردن را طی روزهای هفته به یک ساعت و در آخر هفته به 2 تا 3 ساعت محدود کنید.

  • هنگام غذا خوردن تلویزیون را خاموش کنید.

  • اگر احساس می کنید فرزندتان به بازی های کامپیوتری بیش از حد عادت کرده است، سعی کنید محدودیت زمانی قایل شوید.

  • هنگام کار با رایانه و یا تماشای تلویزیون به بچه ها تنقلات ندهید.

  • فعالیت های خارج از درس نیز در برنامه فرزندان بگنجانید. مثل کلاس های هنری، بازیگری، موسیقی و دوره های شطرنج.

  • زمان مشخصی برای خوابیدن و خاموش کردن چراغ ها تعیین کنید. نداشتن خواب کافی یکی از دلایل اصلی اضافه وزن هست.

نتیجه گیری از مقاله راه حل کاهش وزن کودکان

یادتان باشد پیش از هر گونه اقدامی سعی کنید تصویر کامل وضعیت فرزندتان را درک کنید. در غیر این صورت، ممکن است ناخواسته و بدون هیچ دلیلی ” تصویر ذهنی چاقی ” به او هدیه بدهید. سالم و تندرست باشید

نویسنده: علیرضا آزاد

مشاور ارشد مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا