مقاله

خشم و مدیریت آن

خشم و مدیریت آن

خشم و مدیریت آن. خشم و هیجانات منفی، خیلی بر بدن ما تاثیر می گذارند. خشمگین شدن هیچ سودی برای افراد ندارد. وقتی خشمگین می شویم، مواد شیمیایی زیان آوری را در بدن خود تولید می کنیم و چهره ما سرخ و زشت می شود. آیا تا بحال آدم خشمگینی را دیده اید که زیبا بنظر برسد؟
ضمن اینکه هیجان منفی می توانند بر اندیشه ها و احساسات ما نیز اثرگذار باشند. هنگامی که خشم زبانه می کشد، می توانیم با استفاده از واژه های زننده، به خود و دیگران آسیب کلامی یا احساسی برسانیم. برون داد خشم، همچنین بسیاری از تاثیرات مثبتی را که در خودآگاهی مان ذخیره کرده ایم، از بین می برد. پس ما با مدیریت خشم، در تغییر شیوه نگرش مان به واقعیت امکان انتخاب داریم.

مثال مفهومی خشم و مدیریت آن

بهتر است به خشم همچون دزدی، نگاه کنیم که به خانه اتان آمده تا وسایل شما را بدزد. و شما با درایت خاصی اجازه می دهید تا دزد به خانه خالی قدم بگذارد. در این سطح خشم همانند دزدی است که به خانه شما می آید و شما در را باز می گذارید و خشم براحتی وارد خانه می شود. ولی در کمال تعجب، خانه را خالی می یابد! خشم نگاهی به اطراف می اندازد و سعی می کند چیزی برای دزدیدن پیدا کند.

 

ولی اگر ما هشیار باشیم و کمکی به نگه داشتن خشم نکنیم، خیلی ساده با دستان خالی خانه را ترک خواهد کرد. این به این معناست که به خشم اجازه ابراز داده نمی شود. یعنی وقتی که در حال خشمگین شدن هستیم به اون توجهی نمی کنیم و چیزی هم به اون نمی دهیم. و به قول متخصصین تغذیه، آن قدر به خشم گرسنگی می دهیم تا تسلیم شود. این طور ی چون به آتش خشم دامن نمی زنیم، آهسته آهسته خاموش می شود.
اما یه نکته جالب این که وقتی خشم در حال فروکش کردن است، انرژی باقی مانده از خشم را بکار بگیرید. این درست مثل این می ماند که شما دزدی را که به خانه شما آمده است را، مجبور کنید تا قبل از رفتن، ظرف هایتان را نیز بشوید. مثل ورزشکانی که قبل از مسابقه، مربی شان با زدن چند ضربه یا سیلی به صورت شان، آنها را خشمگین کرده تا بتوانند از انرژی ناشی از خشم بهره بگیرند. به این ترتیب، وقتی از دلیل خشم خودمان آگاه می شویم، می توانیم آنرا خنثی کنیم.

نتیجه خشم و مدیریت آن

در پایان توصیه می کنیم به جای مهمانی گرفتن برای خشم و پرخاشگری، خشم را با رژیم عشق و محبت تغذیه کنید تا چاق و بد شکل نشود. بدین صورت، با بهره گیری از عشق و سپاسگزاری در ژیم روزانه خود؛ دیگر خشم فرصتی برای ربودن زیبایی شما نخواهد داشت.

نویسنده: علیرضا آزاد
مشاور ارشد مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا