تغذيهمقاله

اسیدهای چرب و درمان ناباروری آقایان

اسیدهای چرب و درمان ناباروری آقایان

اسیدهای چرب و درمان ناباروری آقایان _ سال هاست که رابطه تغذیه و تولید مثل به اثبات رسیده است. برای درک هر چه بهتر بخشی از مکانسیم ها عملکرد باروری جنس نر در انسان، نقش تغذیه و علی الخصوص لیپیدها و چربی های موجودات نر، که نقش کلیدی داشته؛ مورد توجه محققین قرار گرفته است. در این میان اسیدهای چرب ضروری به عنوان واحد سازنده لیپیدها، بخصوص اسیدهای چرب غیر اشباع؛ جایگاه ویژه ای را در ساختار اسپرم دارند.

این اسیدهای چرب عمدتا از دو منشا متابولیسم بیضه و خوراک تامین می شوند. اسیدهای چرب در منابع غذایی، بر اساس پیوند کربن و هیدروژن موجود در ساختار آنها به دو گروه اشباع و غیر اشباع تقسیم می شوند.

اسید های چرب غیر اشباع مورد توجه محققین رشته های مختلف هستند. شاید تغییر سبک زندگی و در راستای آن تغییرات رژیم غذایی و همچنین اتخاذ استراتژی های ویژه تغذیه ای، سبب شده تا در مقایسه با سال های گذشته تغییرات محسوسی را در سیستم های بیولوژیکی مشاهده شود. نتیجه این رخدادها، افزایش نسبت اسیدهای چرب امگا6 به امگا3 در رژیم های غذایی و نهایتا دسترسی کمتر بافت ها و ارگان های مختلف بدن به پیش ساز های ارزشمند امگا3 است. که به زعم جدیدترین منابع علمی، کاهش اسیدهای چرب امگا3 عامل بسیاری از مشکلات هستند که در گذشته زیاد با آنها برخورد نمی کردیم. بنابراین بازبینی احتیاجات و توجه به تامین اسید های چرب رژیم غذایی و پیشنهاد راه کار های مناسب؛ ضروری به نظر می رسد.

اجازه بدهید قبل از ورود به بحث، کمی به زبان ساده در مورد چربی ها حرف بزنیم و نگاهی به برخی از مزایای شناخته شده ی آنها بیندازیم:

• چربی ها برای تولید هورمون ضروری هستند. هورمون های بدن بدون چربی از کنترل خارج می شوند. این موضوع شامل غده تیروئیدی، تنظیم دوره های عادت ماهیانه زنان، یائسگی و بارداری نیز می شود. همچنین مردان برای تقویت قوای جنسی و ماهیچه های نیرومند به سلامت هورمونی یعنی چربی نیاز دارند.
• چربی ها برای ارتباط صحیح میان نوروترانسمترها یا انتقال دهنده های عصبی مغز لازم است.
• چربی ها برای بسیاری از فرایندهای سوخت وساز بدن مثل تشکیل گلبول قرمز خون و عملکرد انسولین ضروری هستند. ضمن اینکه چهار ویتامین (E,D,K,A) محلول در چربی هستند. یعنی برای جذب به چربی احتیاج دارند.
• چربی مفاصل شما را روغن کاری می کنند، پوست را سالم نگه می دارند و به هضم غذا کمک می کنند.

با خوردن کمی چربی در برنامه غذایی رزوانه می توانید زمانی که به استپ کردن در کاهش وزن می رسید، تا بعنوان ضد چربی عمل کند، به ارضای حس گرسنگی بپردازید.


اسیدهای چرب و درمان ناباروری آقایان

چربی ها به سه نوع اصلی تقسیم می شوند:

1.چربی های اشباع شده
اغلب از محصولات حیوانی گرفته می شود و می تواند 10% کل غذای مصرفی روزانه شما باشد.مثل حد متعادلی از کره یا استیک

2.چربی های اشباع نشده چند حلقه ایی
از دانه های روغنی گیاهان و تخم ها و مغز ها، همچنین ماهی های آب سرد گرفته مشود. مثل روغن آفتابگردان، هسته انگور و بذر کتان، ماهی سالمون و ساردین…

3.چربی های اشباع نشده تک حلقه ایی
روغن های گیاهی خاص هستند که تا زمانی که فرآوری نشده اند بهترین نوع چربی محسوب می شوند. مثل روغن زیتون،روغن کنجد و بادام و گردو.

 

نکته:

چربی های ترانس، چربی های مصنوعی هستند که با تبدیل چربی های اشباع نشده به چربی های اشباع شده از طریق حرارت و هیدروژنه کردن ( افزودن هیدروژن اضافی) تهیه می شوند. که برای سلامتی بسیار خطرناک اند و مستقیما موجب بیماری های قلبی می شوند و تولید انسولین را افزایش می دهند. بهتر است از این چربی ها بطور جدی اجتناب کنید.


اسیدهای چرب و درمان ناباروری آقایان

بدن شما برای فرایندهای متابولیکی مهم به اسیدهای چرب ضروری نیاز دارد. اسید های چرب ضروری، چربی هایی هستند که بدن نمی تواند آنها را از سنتز مواد دیگر بسازد و ما باید آنها را مستقیم با دهان بخوریم.

بطور کلی دو نوع اسید های چرب ضروری وجود دارد که عبارتند از:

1. امگا 3
اسیدهای چرب امگا 3 شامل دو اسید چرب مهم آن؛ یعنی اسید های چرب دوکوزاهگزانوییک و ایکوزا پنتانوییک می باشد و فقط در ماهی های آب های عمیق مثل سالمون وجود دارند. سومین اسید چرب موجود در امگا 3 یعنی اسید آلفا لینولنیک در روغن گیاهی مثل روغن بذر کتان و روغن بادام و گوشت شتر مرغ استرالیایی، روغن ماهی و البته ماهی های آب های عمیق یافت می شود. آنها در افزایش سرعت سوخت و ساز چربی ها موثرند و برای سلامتی و کاهش وزن بسیار مفیدند و خاصیت ضد التهابی نیز دارند. می توانید از کپسول های مکمل امگا 3 حاوی روغن ماهی استفاده کنید.
2. امگا 6
اسیدهای چرب امگا 6 شامل اسیدلینو لئیک و گاما- لینو لنیک هستند. آنها در انواع آجیل خام، دانه های بنشن و برخی روغن های اشباع نشده مانند روغن زیتون، کنجد، هسته انگور، آووکادو، یونجه، گل گاوزبان وجود دارند.
نکته مهم: اسید های چرب امگا 6 موجود در این مواد در صورت داغ و گرم شدن تخریب می شوند. مثلا نیمرو درست کردن با روغن زیتون… بنابراین باید آنها رابصورت نپخته و فرآوری نشده مصرف کرد. مثلا استفاده از روغن زیتون در سالاد شیرازی…


اسیدهای چرب و درمان ناباروری آقایان

حال این سئوال مطرح می شد که الگوی اسیدهای چرب اسپرم تا چه حد تحت تاثیر رژیم های غذایی قرار دارند؟
الگوهای اسید های چرب غشا اسپرم در بین گونه هایمختلف موجودات زنده، تفاوت های اشکاری با هم دارند. برای مثال در انسان، اسید های چرب امگا3 غالب است. در حالی که در پرندگان اسید های چرب غالب در ساختار اسپرم از خانواده امگا6 هستند.

به رغم این موضوع، تحقیقات ثابت می کند امکان دست کاری الگوهای اسیدهای چرب اسپرم با اسیده ای چرب مختلف در رژیم غذایی وجود دارد. نتایج قریب به اتفاق آزمایشات: موید این حقیقت است که با اعمال تغییراتی ساده، کم هزینه، و بی خطر در میزان اسیدهای چرب رژیم غذایی و افزایش امگا3 همراه با آنتی اکسیدان (ویتامین E ) می توان پیشرفت چشم گیری در کیفیت و کمیت اسپرم مردان نابارور مشاهده نمود.

 

بر این اساس مطالعات پیرامون اسیدهای چرب و اسپرم بر 2 محور استوار است:
الف : شناخت الگوهای اسیدهای چرب اسپرم
ب: اثرات مصرف منابع مختلف اسیدهای چرب در جیره غذایی بر اسپرم تولیدی


اسیدهای چرب و درمان ناباروری آقایان

ناباروری در مردان ممکن است به دلایل مختلف بروز کند. محققین عقیده دارند که غلظت اسید های چرب به خصوص (DHA) نقش تعیین کننده ای در این امر دارد. به نظر میرسد میزان (DHA;22;6 n-3) در پلاسما منی و اسپرم مردان نابارور کمتر از مردان بارور باشد. کل اسیدهای چرب امگا3 به امگا6 نیز در مردان نابارور کمتر بود. این عقیده وجود دارد که اثرات تغذیه ای استفاده از مکمل های خوراکی روغن ماهی و ویتامین E باعث افزایش کیفیت اسپرم در مردان نابارور خواهد شد.

اما مکمل های روغن ماهی در غیاب ویتامین E باعث افزایش تحرک اسپرم در مردان نابارور نخواهد شد. با توجه به گستردگی مطالب و اهمیت بحث های مانند رابطه آنتی اکسیدان ها، چربی و تولید مثل و همچنین استخراج اسیدهای چرب از اسپرم و یا افزودنی هایی مانند ال _ کارنتین، در آینده و در مقاله ایی دیگر به آنها پرداخته می شود.

[لازم به توضیح است ضرورت نوشتن این مقاله تخصصی از آنجا برای من نشات گرفت، که یکی از شاگردانم در بدو مراجعه به من؛ اظهار داشت که برای سال آینده قصد بچه دار شدن را دارد. اما به دلیل ناباروی ناشی از تغذیه اشتباه و تحرک کم، به توصیه دکترش به من مراجعه کرده است.]

نویسنده: علیرضا آزاد
کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک بدن

منبع:

http://www.sciencedaily.com/releases/2010/04/100412151827.htm

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا